per
دانشگاه تهران
تاریخ علم
1735-0573
2717-1965
2020-02-20
17
2
7
73
10.22059/jihs.2020.282834.371487
76375
Research/Original/Reqular Article
شاخص اسطرلاب خطی شرفالدین طوسی
The Gnomonic Application of Sharaf al-Dīn al-Ṭūsī’s Linear Astrolabe
سجاد نیکفهم خوبروان
snikfahm@gmail.com
1
دانشگاه مک گیل
اگر چه چندین رساله در بارۀ اسطرلاب خطی، ابداع شرفالدین طوسی (شکوفایی حدود 576ق)، بهدست ما رسیده، هیچکدام بهطور شایستهای بررسی نشده است. در نتیجه یکی از مهمترین جنبههای این ابزار یعنی شاخص تعبیه شده در آن به کلی ناشناخته مانده است. بر اساس بررسی همۀ متون بر جای مانده در بارۀ عملکرد این ابزار، این مقاله به بررسی شاخص اسطرلاب خطی که در حقیقت جایگزینی برای دوایر سمت در اسطرلاب مسطح بوده، میپردازد. همچنین با بررسی شواهد تاریخی ما نقش احتمالی کمالالدین ابن یونس (درگذشته در 639ق)، شاگرد شرفالدین طوسی را در تکمیل این ابزار مطالعه میکنیم. در انتهای این مقاله پس از بررسی همۀ نسخههای خطی شناخته شده از متون مرتبط با اسطرلاب خطی، تصحیح و ترجمۀ انگلیسی یکی از این متون، و تصحیح بخشهایی از یکی دیگر از آنها در بارۀ شاخص اسطرلاب خطی ارائه شده است.
The linear astrolabe was invented by Sharaf al-Dīn al-Ṭūsī (fl. c. 1180) and although several Arabic monographs on the subject have reached us, none have received sufficient scholarly attention. As a result, one of the most important features of Ṭūsī’s invention, the gnomonic application, remains unknown. Based on an analysis of all known monographs on the linear astrolabe, this paper will discuss the gnomonic application of the linear astrolabe, which is an alternative to the azimuth lines typical of the plane astrolabe. We will also consider the potential role of Ṭūsī’s pupil, Kamāl al-Dīn ibn Yūnus (d. 1242), in the improvement of this instrument. Finally, after surveying the available manuscript copies of the above-mentioned monographs, we present a full edition and translation of one such text and an edition and translation of one chapter, on the gnomonic application, from another text.
https://jihs.ut.ac.ir/article_76375_431fd6493f1caedae86396162d7f94ed.pdf
اسطرلاب خطی
شاخص
شرفالدین طوسی
کمالالدین ابن یونس
astrolabe
Gnomon
Kamāl al-Dīn Ibn Yūnus
Linear astrolabe
Sharaf al-Dīn al-Ṭūsī
sundial
per
دانشگاه تهران
تاریخ علم
1735-0573
2717-1965
2020-02-20
17
2
215
234
10.22059/jihs.2020.295763.371535
76217
Research/Original/Reqular Article
عوامل رونق و شکوفایی علم مواقیت در عصر بنی نصر در اندلس (635- 897ق)
A Survey of the Factors of Prosperity and Flourishing of ʿIlm al- Mawāqīt in Banī Naṣr Era in Andulasia
اعظم تقی پور
iut.ariya1991@gmail.com
1
محمدعلی چلونگر
m.chelongar@yahoo.com
2
مسعود کثیری
masoodkasiri@gmail.com
3
گروه آموزشی تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه اصفهان، ایران، اصفهان.
تاریخ، دانشکده ادبیات، اصفهان، ایران، اصفهان.
گروه آموزشی تاریخ، دانشکده ادبیات، اصفهان، ایران، اصفهان
علم مواقیت با سه کارکرداصلیِ تعیین اوقات نمازهای روزانه گاه با جدول و گاه با ابزارهای غیرفنی، تعیین جهت قبله و پیشبینی رؤیت هلال ماه از اواخر عصر حکومت موحدون و بهویژه در دورۀ بنی نصر مورد توجه غالب منجمان در اندلس بود. توجه ویژه منجمان اندلسی به دانش مواقیت، موجب گسترش این دانش و ایجاد سِمَتی با عنوان مُوَقِّت گردید. این جستار با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع و مآخذ تاریخی درصدد است بیابد چه عواملی سبب رونق دانش مواقیت و رکود شاخههای دیگر دانش نجوم در این برهۀ زمانی شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد عواملی چند، هر چند نه با یک میزان اهمیت چون: حمایت خلفای موحدون در پیوستگی دانش نجوم و دین، خروج منجمان از اندلس و مسافرت برخی از آنها به مصر، غلبۀ تفکر فقهی و تسلط فقها و تلاش خاندان یهودی باصه در ایجاد تحولی مثبت در رونق علم مواقیت سهم و تأثیر بسزایی داشته است.
ʿIlm al-Mawāqīt (determination of the times) which used for determination the time of five prayers, finding the Qibla and sighting the cresent Moon was considered by Andulasian astronomers since the late of Almohad Caliphate and Banī Naṣr era and we can see Muwaqqits, a professional astronomers associated with a religious institution whose primary responsibility was the regulation of the times of prayer, in the government apparatus. This article seeks to study the reasons why ʿIlm al-Mawāqīt has become more popular than other branches of astronomy in Andulasia? The findings of this research show that atleast three reasons have main role: the support of Almohad caliphs for the closeness of institution of religion and astronomy, the departure of other astronmers from Andulasia and the superiority of jurisprudential thought and jurists in Andulasia
https://jihs.ut.ac.ir/article_76217_6a052f83a691e0ffa490719fbc37bd96.pdf
اندلس
بنی نصر
علم مواقیت
مُوَقِّت
Andulasia
Banī Naṣr
ʿIlm al-Mīqāt
Muwaqqit
per
دانشگاه تهران
تاریخ علم
1735-0573
2717-1965
2020-02-20
17
2
235
261
10.22059/jihs.2020.297246.371541
76218
Research/Original/Reqular Article
روند اصلاح تقویم هجری شمسی در 1304ش
A survey of the Modification Process of the Official Solar Hijri Calendar of Iran in 1304/1925
سیدمحمود سادات بیدگلی
m.sadat@yahoo.com
1
مریم مدنی جاوید
madani71.m@gmail.com
2
استادیار گروه تاریخ پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
کارشناسی ارشد تاریخ پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
هدف پژوهش حاضر بررسی روند اصلاح تقویم رسمی ایران به تقویم هجری شمسی در 1304ش است. قبل از انقلاب مشروطیت معمولاً در جامعه از تقویمها و سالشماریهای متعددی چون تقویم هجری قمری، گاهشماری دوازده حیوانی و از بروج آسمانی استفاده میشد. این امر باعث بهوجود آمدنِ مشکلات متعددی در تطبیق دادن تقویمها میشد و همچنین موجب بروز اختلافات بسیاری در تقویمها میشد و هم در معاملات اقتصادی مشکلات فراوانی به وجود میآمد. روش این پژوهش توصیفی مبتنی بر اسناد و مدارک آرشیوی و منابع اصلی است و در پی پاسخی مناسب به سؤال اصلی این پژوهش است که زمینهها، اهداف و روند اصلاح تقویم هجری شمسی چه بود و چگونه اتفاق افتاد؟ یکی از آنها، قانون محاسبات عمومی بود که در مجلس شورای ملی دوم به تصویب رسید و بهموجب آن در محاسبات دولتی از تقویم هجری شمسی استفاده شد. از دیگر زمینهها، فعالیت فرهنگی روزنامۀ کاوه بود. تقیزاده مقالاتی در بارۀ لزوم اصلاح تقویم و استفاده از تقویم هجری شمسی نگاشت تا اینکه در پنجمین دورۀ مجلس شورای ملی، تقیزاده که یکی از نمایندگان مجلس بود طرح تغییر اسامی ماهها را مطرح کرد. این طرح در 11 فروردین 1304ش به تصویب رسید هرچند برخی منابع تغییر تقویم را به رضا شاه منسوب میکنند.
The purpose of the present study is to investigate the modification process of the official Solar Hijri Calendar of Iran in 1925. Before the Constitutional Revolution in Iran, various calendars, such as the Hijri Lunar calendar, were used. Consequently numerous problems, including the implementation of calendars, and there were many differences in the calendars, many problems with the mobility of the AH calendar months in economic transactions. The method of this research is descriptive-analytical and is based on archival documents. Following the appropriate answer to the main question of this research, what were the context, goals, and process of reforming the Solar Hijri Calendar and how it happened? One of the grounds for this reform, the general calculation law was adopted by the National Assembly of the Second National Assembly and was used in the calculations of the Hijri calendar. In other areas the cultural activity of the Kaveh newspaper was very effective. Seyyed Hassan Taqizadeh wrote articles about the necessity of reforming the calendar and using the Solar Hijri Calendar, until the fifth parliamentary term, Taqizadeh, a member of the parliament, proposed the change of names formonths.This idea was approved on 31.March 1925.
https://jihs.ut.ac.ir/article_76218_f9c83ae255edfcd66636941687e19c91.pdf
تقویم
تقویم هجری شمسی
سید حسن تقیزاده
گاهشماری
calendar
Seyyed Hassan Taghizadeh
Solar Hijri Calendar
per
دانشگاه تهران
تاریخ علم
1735-0573
2717-1965
2020-02-20
17
2
263
291
10.22059/jihs.2020.294934.371532
76219
Research/Original/Reqular Article
حفاظتِ تفویضی از شهرهای اسلامی در عجایبنگاریهای مسلمانان در سدههای میانه: کارکرد و صورت طلسمهای شهری
Delegated Protection of Islamic Cities in Medieval ondergraphs: Form and Function of Urban Talismans
محمدمهدی طاهری
mm.taheri@monash.edu
1
دنیا معصومی
masoomi.donya@ut.ac.ir
2
دانشکدۀ معماری، دانشگاه مونش، ملبورن، استرالیا.
دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
بنا بر منابع دورۀ اسلامی، شهرنشینان بخشی از وظیفۀ حفاظت از خود و شهرشان را به دیگران تفویض میکنند و مراد از حفاظت تفویضی این است که عاملی به جز شخص یا شهر تحت حفظ، حافظ جان و مال مردم شود. در میان انواع راههای حفاظت تفویضی، از مقولههای کمتر کاویدهشده استفاده از طلسمهایی است که در پندار مردم سدههای میانه، کارکردهای متنوعی به آنها منسوب بوده است: حفظ شهر از گزند حیوانات و آفات؛ حفظ شهر از بلایای طبیعی و عوامل جوّی؛ حفظ معادن و منابع شهر از دستبرد اغیار؛ مدیریت انسانی در قالب افزایش همدلی بین مردم و جلوگیری از بعضی جرمها؛ و حفظ ابنیۀ عمومی. این دسته از طلسمها را که گسترهای در مقیاس یک شهر داشتهاند، میتوان «طلسم شهری» نام نهاد که در صورتهای بسیار متعددی، اگرچه معمولاً با استفاده از سنگ، ساخته میشدند: مجسمه و تندیسهای دوبعدی (تراشیدهشده روی زمین یا دیوار) و سهبعدی؛ مناره؛ و خانه.
Urban dwellers, as Islamic literati suggest, delegate the task of protecting themselves to others. In this sense, Delegated Protection is to protect the city and its dwellers by any other agents rather than the protected people themselves. Among the various ways of such delegated protection, the less-known category of Urban Talismans was believed to be responsible for protecting the city from animal and pests, natural disasters and climate-related issued (apotropaic talismans), protecting public resources, human management in means of empathy among people and prevention of certain crimes, and the preservation of public buildings. These Talismans, functioning in an urban scope, which therefore can be called “Urban Talismans”, were made in many forms, though usually in stone: two- and three-dimensional sculptures (sometimes carved on the floor or wall and sometimes built as freestanding monuments); minarets; and square buildings with certain properties.
https://jihs.ut.ac.ir/article_76219_0c9b6fde8e0f6076cf48a7cae6a00184.pdf
حفاظت تفویضی
طلسمهای شهری
طلسمهای یادمانی
عجایبنگاری
delegated protection
occult science
Urban Talismans
wondergraphy
per
دانشگاه تهران
تاریخ علم
1735-0573
2717-1965
2020-02-20
17
2
293
304
10.22059/jihs.2020.296265.371537
76225
Research/Original/Reqular Article
بررسی عملکرد و نقش مستشاران فرانسوی درآموزش قشون و انتقال دانش و فناوری نظامی در عصر ناصری
A Survey of the French Counselor’s Role and Function in the Education of Troops and Introduction of Military Knowledge and Technology to Iran in the Nāṣir al-Dīn Shāh’s Era
اکبر فلاحی
falahi1392@yahoo.com
1
رئیس گروه ارتباطات آرشیوی معاونت اسناد ملی ایران
در دورۀ ناصرالدینشاه قاجار و به سال 1272ق، از کشور فرانسه مستشارانی بهمنظور آموزش قشون و انتقال دانش و فناوری نظامی استخدام شدند. افسران فرانسوی در طی سه سال خدمت، فعالیتهایی در خصوص آموزش و مشق فوجها و فرماندهان آنها، تعلیم دانش آموزان دارالفنون، ساخت انواع جنگافزار در قورخانۀ تهران و نیز نگارش و ترجمۀ کتابهای نظامی انجام دادند. در این مقاله، تلاش شده است بر اساس منابع دست اول تاریخی همچون کتابها، نسخ خطی و چاپ سنگی و روزنامهها، عملکرد آنها بررسی و نتایج تشریح گردد.
In 1272 AH/ 1856 AD, during the reign Nāṣir al-Dīn Shāh, Iran employed French counselors to train Iranian troops and introduce modern military knowledge and technology. During three years in Iran, French counselorsk did many activities and efforts to teach the military education as well as producing weapons to the Iranin students. They also wrote or translated some military books. In this article, these actions and results is examined based on historical sources such as books, archival documents and newspapers
https://jihs.ut.ac.ir/article_76225_e015d0b9c996554a35e1a9af3808fd82.pdf
آموزش قشون
دانش و فناوری نظامی
دورۀ قاجار
مستشاران فرانسوی
Army training
French counselors
Military knowledge and Technologies
Qajar era
per
دانشگاه تهران
تاریخ علم
1735-0573
2717-1965
2020-02-20
17
2
305
341
10.22059/jihs.2020.284428.371492
76226
Research/Original/Reqular Article
سرّ اسرار کیمیای رازی: تأملی بر دو مفهوم بنیادین صبغ و اکسیر در سنّت صناعت
The Secret of Secrets in Alchemy of al-Rāzī; A Reflection on Two Fundamental Concepts: Tincture and Elixir, in the Tradition
رضا کوهکن
bkuhkan@gmail.com
1
محمد جوهرچی
mjoharchi@gmail.com
2
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشکده غربشناسی و علمپژوهی، گروه تاریخ علم
کیمیا از عصر مدرن تا امروز، دانشی کهن یا میراثی شبهعلمی، سرشار از راز تلقی شده که ارجمندی آن عمدتاً در رویهها و دستورالعملهای بسترساز شیمی نوین است. تردید در اصالت آثار کیمیایی، کاستی و سستی در متنپژوهی، و غلبۀ پیشداوری در تاریخنگاری، کمتر مجالی برای جُستن اسرار کیمیا از درون آن فراهم کرده است. در این میان، رازی از چند جنبه بختیار و متمایز است: (1) بهمثابۀ طبیعیدانی متقدم و سرسلسلۀ مکتبی در کیمیای جهان اسلام شهرت دارد؛ (2) واقعیت حیات و اصالت برخی از آثار محوریاش در این باره مورد تردید نیست؛ (3) برداشت پژوهشگران از این آثار با تلقی امروزی از علم آزمایشگاهی و مبرّا از رازناکیِ شیمی، سازگار بوده، او را نیای شیمیدانان و متفاوت از عموم کیمیاگران دانستهاند. این جستار، با مروری مقدماتی بر مبانی نظری و سنت مفهومی کیمیا، بهویژه دو شاهراه و مقصود عملیاتی آن («صبغ» و «اکسیر»)، به روایت محمدِ زکریا و از درون همۀ آثار در دسترس کیمیایش، با تمرکز بر سرّ الاسرار، پیوند او با سنّت مفهومی را بررسی و تأیید کرده، تمایز و بداعتش را در سنت متنی و فنی انگاشته، پیشنهادهایی نیز ارائه میکند.
Alchemy in the modern age, ancient knowledge or heritage pseudo-science, is considered as obscure and full of mystery, whose venerability are based on procedures and guidelines for the emergence of chemistry. Doubtfulness in the originality of alchemy texts, the weaknesses and deficiency in the text-based research, and the prevailing prejudice in the historiography of science, provided less opportunity for the pursuit of the mysteries of alchemy from within it. Meanwhile, Muḥammad ibn Zakarīyya is lucky and preferable in some aspects: (1) Is known as the primitive natural scientist in the Islamic world; (2) The reality of his life and originality of some of his central works on this issue is not questioned; (3) The researchers' perception of these texts are consistent with the contemporary notion of in vitro and inferiority of the chemistry, then he is considered to be a chemist and different from the general alchemist. This essay, with a preliminary overview of the basic concepts of alchemy and its conceptual tradition, especially the two highways to its operational purpose (Tincture and Elixir), reveals the mystery of alchemy upon Rāzī's narration and within all available his alchemy works, focusing on Sir al-ʾAsrār; and finally, criticizes the prevailing beliefs and suggestions
https://jihs.ut.ac.ir/article_76226_9c2f0efe6244956d9e52a84afe307f9d.pdf
استحاله (اکسیر)
رنگنشانی (صبغ)
سرّ الاسرار
سنت مفهومی
کیمیا
محمد بن زکریا رازی
Alchemy
Elixir
Rāzī (Muḥammad ibn Zakarīyyā)
Tincture
Transmutation
per
دانشگاه تهران
تاریخ علم
1735-0573
2717-1965
2020-02-20
17
2
343
364
10.22059/jihs.2020.295254.371533
76228
Research/Original/Reqular Article
معرفی و گزارشی از چند سند در بارۀ درخواست ممنوعیت تدریس نظریۀ داروین در دبیرستانهای دورۀ پهلوی دوم (1332ش) با نگاهی به کتابهای درسی با موضوع تکامل جانداران
Introducing and Reporting Some Documents on the Prohibition of Teaching Darwin's Theory in Secondary Pahlavi High School (1332), Looking at Textbooks on the Evolution of Organisms
محمد معصومی
dmrm92@gmail.com
1
دفتر پژوهشهای فلسفی فارابی
آشنایی ایرانیان با نظریۀ داروین در ایران به عهد ناصری باز میگردد . از آن زمان تا کنون مخالفتهای فراوانی با نظریۀ تکامل داروین در ایران شکل گرفته است. این مخالفتها هرچند بیشتر از سوی پیروان مذاهب بوده است، اما اختصاص به آنان نداشته و درمیان روشنفکران نیز دیده میشود. در این نوشتار، ضمن به دست دادن شش برگ سند مربوط به دوران پهلوی دوم در مخالفت با تدریس نظریۀ داروین در دبیرستانها که از سوی انجمن اصلاحات اجتماعی بخش پنج تهران مطرح شده بوده است، با توجه به محتوای اسناد، وضع کتابهای درسی تکامل در سال ششم رشتۀ طبیعی بررسی شده است و نشان داده شده که مخالفتها ناشی از کدام موضوعات موجود در کتابهای درسی بوده است.
The arrival of Darwin's theory in Iran goes back to the Naṣir al-Dīn Shah’s era. Since then, there has been much opposition to Darwin's theory of evolution in Iran. These oppositions, though mostly from followers of religion, are not specific to them and are also found among intellectuals. In this article, while handing out six copies of the Second Pahlavi era in opposition to Darwin's theory of high school teaching by the Society for Social Reforms in Tehran's Section Five, the development of textbooks, according to the content of the documents, In my sixth year I have studied the natural discipline and shown that the disagreements arose from what was in the textbooks
https://jihs.ut.ac.ir/article_76228_ecdb02a4cd3235e1bd1929beaf9e08b0.pdf
انجمن اصلاحات اجتماعی بخش پنج تهران
پهلوی دوم
کتابهای درسی تکامل سال ششم طبیعی
مخالفت با تدریس نظریۀ داروین
Natural 6th Year Developmental Textbooks
Opposition to the Teaching of Darwin Theory
second Pahlavi
Tehran Society of Social Reforms Section Five
per
دانشگاه تهران
تاریخ علم
1735-0573
2717-1965
2020-02-20
17
2
365
387
10.22059/jihs.2020.300697.371551
76285
Research/Original/Reqular Article
راهکار بطلمیوس برای تبیین حرکات سیارات در عرض و تعبیر فیزیکی آنها
Ptolemy’s Approach to Explain of the movements of the Planets in Latitude and its Physical Explanation
مصطفی یاوری
mostafa.yavari@ut.ac.ir
1
حنیف قلندری
hanif.ghalandari@ut.ac.ir
2
پژوهشکدۀ تاریخ علم
عضو هیأت علمی/پژوهشکده تاریخ علم/دانشگاه تهران
تغییرات موقعیت سیارات در عرض دایرةالبروجی یکی از دشواریهای مدلهای بطلمیوسیِ حرکات سیارات است. بطلمیوس در مقالۀ سیزدهم از کتاب مجسطی این مسأله را توضیح میدهد. او در تبیین این مدلها ناگزیر شده است اجزای مدل سیارهای را نسبت به یکدیگر زاویهدار کند. بهنظر میرسد تا پیش از این، بطلمیوس میتوانست تمام ناهنجاریهای حرکت سیارات را با مدلهایی دوبعدی توضیح دهد، اما توضیحِ مقادیرِ اختلاف اندکی که در موقعیت سیارات نسبت به دایرةالبروج در عرض وجود دارد، موجب میشود مدلهای سیارهای از دایرههایی دوبعدی به اجسامی در سه بعد تبدیل شوند. با آن که بطلمیوس در اثر دیگر خود با نام الاقتصاص به ساختار افلاک سه بعدی توجه کرده است، اما به نظر میرسد در این بخش از مجسطی بنا به نیازِ الگویی که برای مدل حرکت عرض ساخته است، به صورت مستقل از الاقتصاص، در بارۀ ساختار سه بعدی که عامل حرکت سیارات است توضیح میدهد و ساختار مجسم افلاک را به عنوان امری که در توضیح مدل عرض از آن گزیری نیست، ارائه میکند.
Ptolemy explains his planetary latitude hypothesis in the 13th book of Almagest and for the first time he forced to use inclined circles to explain the planetary movements in latitude. Before it, Ptolemy could explain all the anomalies of planetary movements with two dimensional models, but to explain the movements in latitude, they transform to three-dimensional objects. Although, in his another work, Planetary Hypotheses, Ptolemy considers the spheres to explain the movements of the planets but it seems that in this part of Almagest, due to the need of the hypothesis, he explains the solid orbs independently of Planetary Hypotheses.
https://jihs.ut.ac.ir/article_76285_132914b703b0bd2890df1e160e469999.pdf
افلاک مجسم
الاقتصاص
بطلمیوس
عرض دایرةالبروجی سیارات
مجسطی
مدلهای سیارهای
Almagest
models for the movements of the planets
Planetary Hypotheses
Ptolemy
Solid Orbs
the latitude of the planets
per
دانشگاه تهران
تاریخ علم
1735-0573
2717-1965
2020-02-20
17
2
389
427
10.22059/jihs.2020.286052.371500
76286
Research/Original/Reqular Article
علل اربعه از دیدگاه ابن باجه: رفع دوگانگی موجود در تمایز ماده و صورت ارسطویی
Four Causes from Ibn Bājja View: Removaling the Duality in the Distinction between Aristotle's Matter and Form
سید محمود یوسف ثانی
yosefsani@yahoo.com
1
غلام حسین مقدم حیدری
gmheidari@gmail.com
2
فائزه اسکندری
eskandary89@gmail.com
3
دانشیار موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
گروه تاریخ علم و فناوری دوره اسلامی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران. ایران
ابن باجه در موضوع علل چهارگانه از فلسفۀ طبیعی ارسطو تبعیت کرده است اما در نوع تببین خود از این علل از «منطق» و «نظریۀ شوق طبیعی» بهره برده است. او علل چهارگانه را در قالب «جنس و فصل» تعریف میکند و همۀ این علل را «محمولات ذاتی» به حساب آورده است. ابن باجه در تبیین علل چهارگانه بر اساس چهار شوق طبیعی، به شوق پنجمی با عنوان «وجود خارجی» و «وجود ذهنی» اشاره میکند که حاکی از یک وجود خارجی در جسم و دو وجود ذهنی در محرک و متحرک است. وی با اثبات معنای دوگانۀ «موضوع»، به دوگانگی مفهوم صورت میرسد و این مسأله در نهایت به معنای دوگانۀ آن (صورت خارجی و صورت عقلی) منتج میشود. در مقالۀ حاضر براهین و استدلالهای او در این باره بررسی خواهد شد. مفهوم دوگانۀ صورت در آراء و اندیشههای ارسطو به دو معنای «صورت مادی» و «صورت غیرمادی» موجود است، ولی شواهد حاکی از آن است که وی بهطور صریح به «صورت معقول» اشاره ندارد. بر اساس یافتههای این پژوهش، اشاره به «صورت معقول» در دیدگاه ابن باجه کاملاً مشهود است و میتوان از این نظر او را متأثر از اندیشههای افلاطون دانست.
Ibn Bājja in relation to the four causes follows of Aristotle's theories, but he has used the logic and natural Shawq theory in explaining these causes. Ibn Bājja expressed the four causes in term of Genus & Season and considered all of these causes as Essential Predicates. He proceeds to speak about another shawq which This Shawq, from his point of view, is the “fifth Shawq” which refer to the “intellectual existence” and the “external existence”. This question ultimately leads to “form” and its dual meaning: External form & intellectual form, in which Ibn Bājja is influenced by Plato. Thus it became clear that Ibn Bājja believed in the dual concepts of the form that in the present paper would be discussed in detail. Ibn bajjah also believes that there are the dual concepts of the form in Aristotle's theories, But Aristotle did not directly refer to the “intelligible form”. According to the findings of this research, in Ibn bajjah's view, the reference to 'intelligible form' is quite obvious, which indicates he is influenced by Plato's thoughts
https://jihs.ut.ac.ir/article_76286_c53162009795ac33c546bda064627544.pdf
ابن باجه
ارسطو
صورت مادی
صورت معقول
علل چهارگانه
ماده
Aristotle
Four Causes
intelligible form
Ibn Bājja
Material form