دانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723The effects of Astrology on Galenian Medicine in Medieval Iranian Historyنسبت احکام نجوم با طب جالینوسی در تاریخ میانه ایران1258270210.22059/jihs.2021.322129.371626FAفاطمهزرگریدانشجوی مقطع دکتری دانشگاه شهید بهشتی0009-0005-2698-9069Journal Article20210416The encounter of the medieval society with diseases could be evaluated in three parts: etiology, treatment and prevention. This could be further evaluated in 3 approaches: religious approach, Galenian approach and folk approach.the fundamental of galenian medicine is based on galenian Quadruple mixture. Etiology and treatment in galenian medicine is based on physical examination. The subject of astrology is to define the effects of celestial bodies on sublunary, even though the astrology is usually thought to be about politics and fatalism but according to historical and medical evidence of this era there might be some other usages. The main question of this article is the usage of astrology in galenian medicine. Historical method is used to describe and analyse data in this article. Astrology has some effects in etiology and treatment in galenian medicine and there is some objective historical evidence supporting this theory.مواجهۀ جامعۀ عصر میانه با پدیدۀ بیماری در سه بخش علتیابی، فرایند درمان و راههای پیشگیری در قالب سه رویکرد دینی، جالینوسی و عامیانه قابل ارزیابی است. اساس طب جالینوسی<strong> </strong>بر متعادل نگه داشتن اخلاط چهارگانه استوار است. روش علتیابی و درمان در این رویکرد مبتنی بر معاینۀ بیمار است. موضوع تنجیم یا احکام نجوم تفسیر نحوۀ اثرگذاری اجرام سماوی بر دنیای تحت قمر است. اگرچه در غالب موارد کارکرد تنجیم در ارتباط با سیاست و تقدیرگرایی دانسته میشود اما با بررسی متون تاریخی و پزشکی این دوران میتوان کارکرد دیگری برای تنجیم در نظر گرفت. بر این اساس پرسش اصلی این مقاله این است که کارکرد تنجیم در طب جالینوسی چیست؟ در این تحقیق از روش تاریخی به منظور توصیف و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد تنجیم در پیوند با رویکرد درمانی جالینوسی بهویژه در دو بخش علتیابی و درمان بیماری اثرگذار بوده است. شواهد عینی تاریخی نیز نشان دهندۀ مقبولیت و کاربرد این ترکیب در جامعۀ دورۀ میانه است.https://jihs.ut.ac.ir/article_82702_db4eba14f28d877b5db6dcc012e9202f.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723Reflections on Scientific Term Translation: The Case Study of “Evolution”تأملی در واژهسازیهای علمی: مطالعۀ موردی «اوولوشن»27678279110.22059/jihs.2021.323369.371629FAهادیصمدیگروه فلسفه علم، واحد علوم و تحقیفات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمدمعصومیدفتر پژوهشهای فلسفی فارابیJournal Article20210507In translating scientific terms, in addition to paying attention to etymology, two points should be considered. First, some theoretical terms directly or indirectly carry the metaphorical burden of words from the society in which the theory is formed. Second, some of the key theoretical terms in scientific theories form an intertwined conceptual network. Therefore, for each term of this network, other entwined terms must be considered. This makes the philosophy of science also play an important role in such translations. In this article, we turn to the theory of evolution, and to demonstrate that scientific terms make sense in their historical context, we will refer to the social and political context of the emergence of the evolutionary theory in the West. We refer in more detail to some of the political, religious, and social ideas of the emergence of the theory among the Arabs, the Ottoman Turks, and the Iranians, which may have influenced the finding of a suitable translation for “evolution”. The structure of the article is such that we will first briefly point to the cognitive significance of the terms. Then, a history of the proposed translations for “evolution” among the Arabs, the Ottoman Turks, and finally among the Persians will be interduced. The next section outlines the most common reasons given by fans of each translation for their choice. We then engage in a philosophical discussion of the concept of “evolution” in the current texts of biology and philosophy of biology. We will see that there has been disagreement among the twentieth century’s biologists to whether or not the evolutionary process is directional. Part of this disagreement can be traced back to the ambiguity in Darwin's own writings; but apart from how Darwin thought about it, there is still a debate among biologists about the directionality of the evolutionary process. In the penultimate section, we point out a few other concepts in theory and show that our interpretation of these concepts can affect our interpretation on the directionality of the evolutionary process, and thus affect our choice in translation. In the final section, a proposal for this type of research is presented.در واژهسازیهای علمی علاوه بر توجه به ظرافتهای ریشهشناختی باید به دو نکته توجه کرد. نخست آنکه برخی واژگانِ نظری به نحوی مستقیم یا غیرمستقیم بار استعاری واژگانی را از جامعهای که نظریه در آن شکل گرفته حمل میکنند. دوم آنکه برخی از واژگان کلیدی موجود در برخی نظریههای علمی شبکۀ معنایی درهمتنیدهای را شکل میدهند. بنا بر این برای هر واژۀ این شبکه باید به سایر واژگان شبکه نیز توجه داشت. این باعث میشود که در چنین واژهگزینیهایی فلسفۀ علم نیز نقش مهمی بازی کند. در این مقاله به سراغ نظریۀ اوولوشن میرویم و برای روشن شدن اینکه واژگان علمی در بستر تاریخی خود معنا مییابند اشارههایی به فضای اجتماعی و سیاسی ظهور این نظریه در غرب خواهیم داشت. به نحوی مفصلتر به برخی اندیشههای سیاسی، دینی و اجتماعی ظهور نظریه در میان اعراب، ترکان عثمانی و ایرانیان اشاره میکنیم که احتمالاً بر یافتن معادل مناسب برای اوولوشن تأثیر داشته است. ساختار مقاله چنین است که ابتدا اشارهای بسیار کوتاه خواهیم داشت به اهمیت شناختی واژگان. سپس، تلاشی خواهیم داشت در معرفی تاریخچهای از معادلهای پیشنهادی در میان اعراب، ترکان عثمانی، و بالاخره در میان فارسیزبانان برای واژۀ «اوولوشن». در قسمت بعد به رایجترین دلایلی که طرفداران برابرنهادْهای مشهور برای انتخاب خود میآورند اشاره میشود. آنگاه بحثی فلسفی را در خصوص واژۀ اوولوشن در متون کنونی زیستشناسی و فلسفۀ زیستشناسی پی میگیریم که البته در دسترس نخستین پیشنهاددهندگان نبوده است. خواهیم دید در میان خود زیستشناسان صاحبنام قرن بیستم نیز بر سر جهتداری فرایند تکامل اختلاف نظر بوده است. بخشی از این اختلاف میتواند به ابهام در گفتههای خود داروین بازگردد؛ اما جدای از اینکه داروین در این باب چگونه میاندیشیده است بحث جهتداری فرایند اوولوشن تا به امروز در میان زیستشناسان برقرار است. در بخش پیشاپایانی به چند مفهوم دیگر در نظریه اشاره میکنیم و نشان میدهیم نوع تفسیر ما از این مفاهیم میتواند در جهتدار دیدن یا ندیدن فرایند اوولوشن، و در نتیجه بر گرایش به گزینش یکی از برابرنهادها اثر گذارد. در بخش نهایی پیشنهادی برای این سنخ پژوهشها عرضه میشود.https://jihs.ut.ac.ir/article_82791_6b0d12b01e99411332f083c2185bf9cc.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723Investigating the Structure of Education in Kerman in the First Pahlavi Period
(Growth factors and barriers to development)بررسی ساختار آموزش و پرورش کرمان در دورۀ پهلوی اول (عوامل رشد و موانع توسعه)69988280310.22059/jihs.2021.324355.371635FAجمشیدروستاگروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0001-8605-9211مهدیاسدیگروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمانمحمدصادقصابرمنشکارشناسی ارشد ایرانشناسی دانشگاه هشید باهنر کرمانJournal Article20210523A change in the structure of the education system that began with the enactment of new laws from the time of the constitution and gradually continued; with the change in the structure of government during the first Pahlavi era and the adoption of new policies, it underwent extensive practical changes. The centralist policy of the new government put the entire educational structure of the country under the control of the government. In line with such an approach, the city of Kerman underwent extensive reforms in the field of education, both quantitatively and qualitatively. Despite significant achievements in this field, the province and the city of Kerman suffer from a lack of funding. In this regard, the study of the consequences of budget deficit in the education structure of Kerman is the focus of the present study. Findings of the research, which has been done with a historical method and with an analytical approach based on library sources and newly found documents, show that despite the extensive educational achievements in the structure of education in Kerman, factors such as limited financial resources and a small amount of Annual government budget; It caused the changes made not to fit the needs of the existing education system.تغییر در ساختار نظام آموزشی که از زمان مشروطیت با وضع قوانین جدید آغاز و به تدریج تداوم یافت، با تغییر ساختار دولت در دوران پهلوی اول و اتخاذ سیاستهای جدید دستخوش تغییرات عملی گسترده گردید. سیاست تمرکزگرایی دولت جدیدْ تمامی ساختار آموزشی کشور را تحت نظارت حکومت درآورد. متناسب با چنین رویکردی شهر کرمان نیز از جهات کمی و کیفی اصلاحات گستردهای را در حوزۀ آموزش و پرورش از سر گذراند. علی رغم دستاوردهای مهم در این زمینه، ایالت و شهرکرمان از کمبود بودجه رنج میبرد. به همین سبب بررسی پیامدهای کمبود بودجه در ساختار معارف شهر کرمان محور پژوهش حاضر است. یافته های پژوهش که با روش تاریخی و با رویکرد تحلیلی بر پایۀ منابع کتابخانهای و اسناد نویافته صورت گرفته است، نشان میدهد علی رغم دستاوردهای آموزشی گسترده در ساختار آموزش و پرورش شهر کرمان، عواملی همچون محدود بودن امکانات مالی و تخصیص میزان اندکی در بودجۀ سالانۀ دولت سبب میگردید که تغییرات صورت گرفته متناسب با نیازهای نظام آموزشی موجود نباشد.https://jihs.ut.ac.ir/article_82803_4e1244604d0665404b46b4ebe71abd21.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723Eight-legged Cheetah, a Survey on the Description of Jumping Spiders in al-Jāḥiẓ’s Kitāb al-Ḥayawānیوزپلنگِ هشت پا، مروری بر شرح عنکبوتهای جهنده در کتاب الحیوان جاحظ991118282810.22059/jihs.2021.323195.371628FAمرضیهکاظمیعضو هیئت علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلامیJournal Article20210503al-Jāḥiẓ (163-255 H./ 780-868 AD) is indisputably the most prominent early Muslim zoologist, as his book entitled <em>Kitāb al-Ḥayawān</em> (Book of Animals) has been, over many centuries, the main reference of the next generations of Muslim Zoologists and other scholars who have somehow dealt in their essays with animals or animals’ role in Arabic culture. Besides different kinds of literature and verbal resources, antecedent and contemporary philologist’s essays, and other available monographs, the Arabic translation of Aristotle’s <em>Historia Animalium</em>, prepared by Syrian scholar, Yaḥya (John) Ibn al-Batrīq, was one of the most important al-Jāḥiẓ’s sources His influence of Aristotle was not only in the form of quotations and adaptations but also, he had many creative inspirations, which resulted in his personal contemplations of surrounding nature. A very illustrious case which discriminates his book from Aristotle’s thoughts and other Islamic zoological texts is a kind of spider with the Arabic name <em>Layth. </em>al-Jāḥiẓ’s detailed account of the hunting etiology of this arthropod shows his creative, active, and accurate nature observations, and could be matched the members of jumping spiders (Salticidae) in present zoology as well. Such comprehensive descriptions are especially important about animals that are not simply recognizable via their common names in old texts solely. Without al-Jāḥiẓ’s elucidation of <em>Layth</em>’s hunting method, it might have remained unknown in all historical texts of zoology, forever, or at best could have known as a kind of spiders. In none of his antecedents’ remained essays or Aristotle’s explanations about spiders, al-Jāḥiẓ’s account of <em>Layth </em>could be found. It seems that seeing a descriptive name of a kind of spider, namely <em>λυκος</em> in Aristotle’s <em>Historia Animalium</em>, has sought al-Jāḥiẓ’s its appellation, watched <em>Layth</em> in nature around and explained carefully whatever he has seen. This could also be an example showing al-Jāḥiẓ’s own ideas in nature description, and the independence of his book of animals from Greek resources.بدون تردید جاحظ (163-255ق) از شاخصترین چهرههای جانورشناسی سدههای نخست دورۀ اسلامی است، بهطوری که <em>کتاب الحیوان</em> او برای قرنها از مهمترین مآخذ جانورشناسان و دیگر حکمایی بوده که هر یک به فراخور دانش و مقولۀ تألیفشان، به موضوع جانوران نیز پرداختهاند. در کنار مآخذ شفاهی، آثار لغویون و تکنگارهنویسان معاصر با جاحظ و مقدم بر او، ترجمۀ نوشتههای ارسطو از مهمترین منابع او در تألیف <em>کتاب الحیوان</em> است. تأثیرپذیری جاحظ از ارسطو فقط به نقل و اقتباس و حتی انتقاد از نوشتههای او محدود نمیشود، بلکه گاه از آنها الهام گرفته و در صدد یافتن معادلی برای آنها در مآخذ عربی یا در طبیعت پیرامون خود برآمده است. ازجملۀ این موارد که در عین حال اثر او را از جانورشناسی ارسطو و دیگر آثار جانورشناسی دورۀ اسلامی متمایز میسازد، شرح عنکبوتی با نام عربی «لیث» است. شرح دقیق جاحظ از رفتار این بندپا در شکار طعمه علاوه بر آن که مشاهدۀ فعال، خلاقانه و دقیق او در طبیعت را نشان میدهد، امکان تطبیق جانور مد نظر او را با اعضای تیرۀ عنکبوتهای جهنده در جانورشناسی جدید فراهم میکند. شرحهای مفصلی از این دست بهویژه در مورد جانورانی اهمیت دارد که تنها از طریق نام عمومیشان در آثار کهن قابل شناسایی یا قابل مطابقت با جانورشناسی جدید نیستند. بدون شرح موشکافانۀ جاحظ از روش «لیث» در شکار، احتمالاً این بندپا در متون کهن برای همیشه ناشناخته باقی میماند و نهایتاً فقط به عنوان نوعی عنکبوت شناخته میشد. شرح جاحظ در این باره در هیچیک از آثار باقیمانده از متقدمان او یا در نوشتههای ارسطو در بارۀ عنکبوتها وجود ندارد. به نظر میرسد جاحظ با دیدن نام توصیفی نوعی عنکبوت موسوم به «گرگ» در نوشتههای ارسطو در صدد یافتن وجه تسمیۀ آن برآمده و به مشاهدۀ «لیث» در طبیعت پیرامون، و شرح و بسط مشاهداتش در این باره پرداخته است. شرحی که میتواند گواهی بر استقلال دانش جانورشناسی جاحظ از نوشتههای ارسطو نیز باشد.https://jihs.ut.ac.ir/article_82828_9366aef03e96d58bdd278aa0f5abb12d.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723Analysis of the Relationship between Mathematical Treatises and Geometrical Patterns of Decorations of Samarra Architecture in Third Century AHواکاوی نسبت رسالههای ریاضی و الگوهای هندسیِ تزئینات معماری سامرا در قرن سوم هجری1131348289910.22059/jihs.2021.326010.371643FAمهدیبهشتی نژادمربی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهرانصمدسامانیاندانشیار، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهرانامیرمازیارگروه فلسفه هنر، دانشکده مطالعات علوم نظری و مطالعات عالی هنرJournal Article20210622One of the most controversial topics in Islamic art and architecture is the influence of descriptive methods and the discussions in mathematical treatises on the motifs and geometrical decorations. Some researchers believe that the descriptive method and the continuation of these motifs among artists and architects were transmitted orally generation by generation and they had no connection to the instructions in mathematical treatises. On the other hand, others believe that the geometrical constructions in art and architecture have been borrowed from the descriptive discussions in mathematical treatises. The study of the structure of the decorations cited by each group shows that these patterns have been illustrated based on two completely distinct structures. The purpose of this study was to examine these different structures and explore their relationship with mathematical treatises and their developments. In this regard, on the one hand, the study examined the patterns that have been imported to Islamic art from other civilizations and have become popular among the artists and architects, on the other hand, it studied a set of patterns in Islamic art that have been formed in a new structure related to mathematical treatises. It appears that the beginning point of the latter structure was historically and geographically where the first geometrical treatises on descriptive patterns were formed: the translation of mathematical treatises on compass geometry in third century AH. This study aimed to find the relationship between the formation and spread of treatises on compass geometry and different geometrical constructions in the architecture of Samarra, the capital of Islamic caliphate in the third century AH. This qualitative study was descriptive-analytical and the data were collected by library research. The results of the study showed that simultaneous with the attention given to compass geometry in mathematical treatises, the descriptive method and the resulting patterns were used as a new model of descriptive patterns along with the decorations based on the older structure. The flourishing of this new geometrical structure and the development of compass geometry in mathematical treatises led to a geometrical genre known as the Seljuk “Gereh” in the fourth and fifth centuries AH. از بحث برانگیزترین موضوعات هنر و معماری اسلامی، تأثیرپذیری نقشمایهها و تزئینات هندسی بهکار رفته در آنها از روشهای ترسیمی و مسائل مطرح شده در رسالههای ریاضی است. به باور برخی از محققان نوعِ ترسیم و تداوم این نقشمایهها در میان صنعتگران و معماران به شکل سینه به سینه بوده و ارتباطی با دستورالعملهایِ موجود در رسالههای ریاضی ندارد، در مقابل پارهای دیگر بر این عقیدهاند که هندسهنگاریهای هنر و معماری وامدارِ مسائل ترسیمیِ رسالههای ریاضی است. بررسی ساختار تزئینات مورد استناد هریک از این دو طیف مشخص میکند که این نقوش براساس دو ساختار کاملاً متفاوت ترسیم شدهاند. هدف این پژوهش مطالعۀ این ساختارهای متفاوت و جستجوی ارتباط هریک از آنها با رسالههای ریاضی و تحولات آنهاست. بدین جهت پژوهش از یک سو به بررسی نقوشی پرداخته است که از دیگر تمدنها به هنر اسلامی وارد شده و میان صنعتگران و معماران رواج یافته است، و از سوی دیگر مجموعه نقوشی در هنر اسلامی را مورد توجه قرار داده که در ساختاری جدید و مرتبط با رسالههای ریاضی پدید آمده است. نقطۀ آغازین احتمالی ساختار نوع دوم که با رسالههای ریاضی مرتبط به نظر میرسد تاریخ و جغرافیایی است که نخستین رسالههای هندسی با موضوع ترسیم نقوش در آن شکل گرفتهاند، زمانی در حدود قرن سوم هجری و ترجمۀ رسالههای ریاضی با محتوای هندسۀ پرگاری. مسألۀ پژوهش جستجوی رابطۀ میان شکلگیری و گسترش رسالههایی با موضوع دانش هندسۀ پرگاری و انواع تزئینات هندسی در معماریِ سامرا، پایتخت خلافت اسلامی در قرن سوم هجری است. این پژوهش دارای محتوایی کیفی و بر پایۀ روششناسی توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای است. نتایج پژوهش نشان میدهد که همزمان با توجه به هندسۀ پرگاری در رسالههای ریاضی شیوۀ ترسیم و نقوش حاصل از آنها در هنر و معماریِ قرن سوم هجری به عنوان اسلوبی جدید از ترسیم نقش مورد توجه قرار گرفت و در کنار تزئینات ترسیم شده بر پایۀ ساختار قدیمیتر بهکار گرفته شد. روندی که به موازات گسترش مسائلِ هندسۀ پرگاری در رسالههای ریاضی سرانجام سبک هندسی موسوم به «گره» سلجوقی را در قرون چهارم و پنجم هجری پدید آورد.https://jihs.ut.ac.ir/article_82899_4264da51414c892a2d9783555a560d60.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723Finding the Meridian Line
in the 13th chapter of the second book of ʿAbd al-Jabbār al-Kharaqī’s Muntaha al-Idrāk fī Taqāsīm al-Aflāk (The Utmost Attainment on the Divisions of the Orbs)تعیین خط نصفالنهار بر اساس کتاب منتهی الإدراک فی تقاسیم الأفلاک نوشتۀ عبدالجبار خرقی (سدۀ 6ق/12م)1351568290010.22059/jihs.2021.327221.371644FAحنیفقلندریعضو هیأت علمی/پژوهشکده تاریخ علم/دانشگاه تهران0000-0002-4307-5809Journal Article20210715The meridian is one of the most famous great circles imagined on both the celestial sphere and the earth. On the celestial sphere, the altitude of celestial bodies is measured along the meridian with reference to the horizontal coordinates. On the earth, the meridian also shows the local longitude. Methods for determining a meridian of reference and measuring the longitude of different locales on the earth belong to the mathematical geography topics. They have been mentioned in the astronomical works of the Islamic period. All instruments must be aligned on the meridian line of the observer’s location therefore its determination is required for the observation. For this reason, practical methods of finding the meridian line were included in the astronomical works. In <em>hayʾa</em> works of the Islamic astronomy, a chapter entitled “On Finding the meridian line” has been added to the mathematical geography section (<em>hayʾa al-ʾarḍ</em>, lit. “the configuration of the Earth”). In the <em>Almagest</em>, Ptolemy did not discuss finding the meridian line, although he used it in his observations. So, this presumably was an addition to the Islamic astronomical works. In most of these works, among other methods, the famous method of the “Indian circle”often introduced. In this article, the chapter on finding the meridian line from the <em>Muntaha al-Idrāk fī Taqāsīm al-Aflāk</em> of ʿAbd al-Jabbār al-Kharaqī (6<sup>th</sup> AH/12<sup>th</sup> AD century), early comprehensive work on <em>ʿilm al-hayʾa</em>, has been studied. Kharaqī discussed three methods for determining the meridian line, and described the pros and cons of each method. Almost no other work in <em>ʿilm al-hayʾa</em> presents this diversity of methods for finding the meridian line. By comparing Kharaqī’s methods with those of Bīrūnī (d. 440 AH/1048 AD) this article will provide evidence about the possible sources of Kharaqī’s methods.نصفالنهار از دایرههای عظیمۀ مشهور است که هم روی کرۀ آسمانی و هم روی کرۀ زمین تصور میشود. روی کرۀ آسمانی حداکثر ارتفاع اجرام آسمانی در یک شبانهروزْ در مختصات مرجع افق نسبت به نصفالنهار سنجیده میشود و روی کرۀ زمین این دایره بهمنظور تعیین طول جغرافیاییِ یک موضع بهکار میرود، که به تعیین یک نصفالنهار مبدأ نیاز دارد. موضوع تعیین نصفالنهار مبدأ و اندازهگیری اختلاف طول جغرافیایی مواضع مختلف زمین نسبت به آن مربوط به جغرافیای ریاضی است و در آثار نجومی دورۀ اسلامی، کتابهای هیئت و زیجها، به آن اشاره میشده است. در رصد اجرام آسمانی روی نصفالنهار ابزار رصدی میبایست روی خط نصفالنهار موضعِ رصد قرار داده شود و از این رو تعیین خط نصفالنهار مقدم بر امر رصد است. به همین دلیل روش عملیِ بهدست آوردن خط نصفالنهار در آثار نجومی میآمده است. در آثار هیئت دورۀ اسلامی فصلی با عنوان «تعیین خط نصفالنهار» به بخش جغرافیای ریاضی افزوده شده است. بطلمیوس در <em>مجسطی</em> در بارۀ تعیین خط نصفالنهار سخنی نگفته است، پس میتوان این را نیز از افزودههای دانشمندان اسلامی به آثار نجومیشان بهحساب آورد. در بیشتر این آثار به روشهای عملی تعیین خط نصفالنهار اشاره میشده است که مشهورترین آنها «دایرۀ هندی» است. در این مقاله فصل «تعیین خط نصفالنهار» از کتاب <em>منتهی الإدراک فی تقاسیم الأفلاک</em> نوشتۀ عبدالجبار خرقی در سدۀ ششم هجری که یکی از نخستین آثار جامع هیئت است، معرفی و بررسی شده است. خرقی چهار روش برای تعیین خط نصفالنهار میآورد و ضمن توصیف این روشها در بارۀ دقت هر یک از آنها توضیح میدهد. تقریباً در هیچ اثر دیگری از سنت هیئت این تعداد روش و نیز بررسی این چنین نیامده است. این مقاله تلاش میکند در بارۀ منبع احتمالی این بخش از کتاب خرقی نیز شواهدی عرضه کند. این بخش از کتاب خرقی را با روشهای تعیین خط نصفالنهار در <em>إفراد المقال فی أمر الظلال</em> و <em>قانون مسعودی</em> بیرونی (درگذشته 440ق) مقایسه کردهایم و نتیجۀ این مقایسه نشان میدهد که بیرونی از منابع خرقی در نوشتن این مبحث بوده است.https://jihs.ut.ac.ir/article_82900_d0f1e1668c6674da32a6b4383b303769.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723Reflection of Iran's health and medical status in archival documents (1925-1941)بازتاب وضعیت بهداشت و پزشکی ایران در اسناد آرشیوی (1285- 1320ش)1571828448110.22059/jihs.2021.327790.371649FAفوزیهجوانمردیکارمند سازمان اسناد ملی ایرانJournal Article20210725With the victory of the constitutional movement, the new government in Iran attends to the promotion of modern Western achievements. This establishment in the field of medical sciences, including the use of new drugs, health care and promotion of public health, was considered by the Qajar government and the educated. The present study uses analytical and descriptive methods to explain the reflection of the historical evolution of traditional to modern medical discourse in the constitutional and Pahlavi period and tries to rely on reports of government actions in this field and negotiations between Iran and foreign countries on ways. Evaluate the control of the spread of diseases from the point of view of the obtained documents. Since important treasury documents contain all kinds of useful information, including in the field of medicine and public health, this study relies on documents to consider the hidden angles of this historical development from the perspective of this important source. Examining the documents can provide information on how to address public health, identify and treat diseases. In general, the purpose of this study is to investigate the evolution of traditional medicine to modern medicine and the shortcomings of this measure, due to the lack of integration of the two discourses and the importance of maintaining the health of societies throughout history, which shows the progress of each society. But as a result of this development, due to the incompatibility between the traditional and modern discourses in this science, it led to the weakness of one and the prosperity of the other. The discourse of modern medical science reached its peak with the reliance on the status of disease and the body, but the existence of austerity in the realization of this science and the abandonment of traditional medicine had consequences that manifested themselves in later periods.با پیروزی نهضت مشروطه دولتمردان ایران به ترویج دستاوردهای مدرن غربی توجه کردند. این تأسی جستن در زمینۀ علوم پزشکی نیز اعم از استفاده از داروهای جدید، رعایت بهداشت و ارتقای سلامت عمومی مورد توجه حکومت قاجار و اقشار تحصیلکرده بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی درصدد تبیین بازتاب تحول تاریخی گفتمان پزشکی سنتی به مدرن در سالهای 1285 تا 1320ش است و سعی میکند اقدامات حکومت در این زمینه و مذاکرات ایران و دول خارجی در بارۀ راههای کنترل شیوع بیماریها را با تکیه بر اسناد موجود ارزیابی کند. بهطور کلی هدف این پژوهش بررسی تحول پزشکی سنتی به مدرن و کاستیهای این تحول به دلیل عدم تلفیق دو گفتمان و اهمیت تاریخی حفظ سلامت جوامع است که خود میتواند نشانۀ ترقی هر جامعهای باشد. در این دوران عرصۀ گفتمان پزشکی مدرن با تکیه بر جایگاه بیماری و بدن به اوج خود رسید، اما وجود آمرانگی در تحقق این علم و کنارگذاشتن طب سنتی عواقبی به دنبال داشت که در دورههای بعدی نمود پیدا کرد.https://jihs.ut.ac.ir/article_84481_5729e5991a120afd09dd17962ff2bc86.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723New technologies and transformation of "knowledge" and "techne" meaning in Qajar periodتکنولوژیهای جدید و دگرگونی معنایی «علم» و «صنعت» در دورۀ قاجار1832228455510.22059/jihs.2021.331872.371653FAرحیمیوسفی اقدمدانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1696-589Xمقصودفراستخواهاستاد، گروه برنامهریزی آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالیمحمد سعیدذکائیاستاد، گروه مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبائینهالنفیسیاستادیار، گروه مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20211006This article investigates the transformation of 'Knowledge' and ' Techne' in Qajar era. The hypothesis of the article is that the radical change that occurred in Qajar period in definition of knowledge and its classification was due to the emergence of new technologies. with categorizing under " product of natural knowledge", new technology initiated the problem of how theoretic knowledge lead to invention of instrument that can be used in practical life. This problem come from the status of "natural knowledge" in Farabi-Avicenna categories of knowledge where theoretical knowledge haven't any practical use and relate to 'other world happiness'. Categories based on the Aristotle distinction between 'episteme' and 'techne', believe episteme deal with the thing that can't be otherwise and hence haven't use value. With conceiving that theoretical knowledge lead to practical use, new technology disturbed this order. The consequence of this transformation firstly, rise up the evolutionary concept of knowledge that on the time distance, categorized societies on hierarchical level of "civilized" and "savage" base on practical use of knowledge. Secondly categorization of "techne" under new science of "wealth" and definition of it as "all practice that produce wealth". With new definition of "techne", all practice that lead to producing of wealth and nowadays we in Economics science calling them " land, labor and capital", reorganized based on status that they have in producing wealthمقالۀ حاضر به بررسی دگرگونیهای معنایی «علم» و «صنعت» در دورۀ قاجار میپردازد. فرض مقاله این است که دگرگونی رادیکال و بنیادی که در دورۀ قاجار در تعریف علم و طبقهبندی آن رخ داده است به واسطۀ ظهور تکنولوژیهای جدید بوده است. تکنولوژیهای جدید با طبقهبندی شدن در ذیل علوم طبیعی، مسألۀ علوم نظری را که با تصرف در طبیعت میتوانند بهمنظور اختراع ابزارها و از این رو در خدمت اهداف عملی قرار بگیرند، بهوجود آوردند. این مسأله از آنجا ناشی میشود که «علوم طبیعی» در طبقهبندی فارابی- ابن سینایی، علوم نظری هستند که اهداف و کاربرد عَملی ندارند و چیزی مربوط به «نیکبختی آنجهانی» هستند. طبقهبندی که بر مبنای تمایز ارسطویی بین اِپیستِمِه و تِخْنِه، علوم نظری را از آن رو که مرتبط به چیزی است که نمیتواند طور دیگر باشد، غیرعملی و غیرکاربردی معرفی میکند. تکنولوژیهای جدید سامان این طبقهبندی را برهم زدند زیرا علوم نظری انگاشته میشدند که به کاربردهای عملی میرسیدند. پیامد این دگرگونی اولاً ظهور مفهومی تکاملی از علم و فهمی از جوامع با سلسله مراتب «متمدن» و «وحشی» است که در نسبتِ زمانی با علم و استفادۀ کاربردی از آن قرار دارند. ثانیاً طبقهبندی «صنعت» ذیل علم جدید «ثروت» و تعریف آن به عنوان «اعمال مولد ثروت» است. در تعریف جدیدِ صنعت، همه فعالیتهایی که به تولید ثروت منجر میشوند و امروزه در اقتصاد آنها را «زمین، نیروی کار و سرمایه» میخوانیم، از لحاظ جایگاهی که در تولید ثروت دارند، مورد بازنگری و بازسازماندهی قرار گرفتند.https://jihs.ut.ac.ir/article_84555_c415d98f38e313f9c84d79ee541ce9e9.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723A Survey on Technology of Glaze Producing by Persian Manuscriptsواکاوی تاریخ ساخت لعاب قلیایی در متون دورۀ اسلامی2232438464710.22059/jihs.2021.325546.371640FAعلیاعرابگروه باستان شناسی دانشگاه تهرانبهمنفیروزمندی شیره جیندانشکده ادبیات و علوم انسانی/ دانشگاه تهرانپرستومسجدی خاکگروه آموزشی باستان شناسی و تاریخ/ دانشگاه نیشاپورآرمانشیشه گرپژوهشگاه میراث فرهنگیعلی محمدهادیانپردیس دانشکده های فنی / دانشکده مهندسی متالورژی و مواد/ دانشگاه تهرانJournal Article20210614Glaze is one of the artefacts which we can find its producing process in Persian manuscripts. During this study due to the Persian manuscripts, it could be possible for us to understand the adapting of modern glaze producing and its traditional method. Because it seems that there is an adapting between traditional and modern glaze production in Iran, but how we can understand this adapting? We must pay attention, that one of the documents which could be useful for studying the glaze productions are manuscripts. In addition to manuscripts, the glaze samples which have been reminded from the past, are another document for analyzing the traditional glaze production. So during this study we are going to reconstruct the process of ancient Persian glazes which mentioned in manuscripts. It seems that some of the manuscripts are a copy of another one, and surviving the transposition of the manuscripts is necessary during this study. So we will survey some manuscripts during this study. But it seems that the most of manuscripts which are dated after Safavid period are a copy of older manuscripts. For example, we can suggest some manuscripts which the process of glazes production in these manuscripts are the same. So we must analyze the manuscripts and it seems that one of them Is the original treatise which other manuscripts use its formulas.ساخت لعاب یا مینا از فنونی است که به واسطۀ ارتباط آن با صِبغ یا رنگنشانی میتواند به عنوان بخشی از کیمیای دورۀ اسلامی مطرح شود. لعاب قلیایی یکی از انواع لعاب است که در ایران پیشینهای طولانی داشته و ساخت آن به وسیلۀ شخار طبق متون دورۀ اسلامی انجام میشده است. شخار، خاکستر گیاهان بوده و به سبب میزان بالای قلیا (سدیم و پتاسیم) به عنوان دگرگونساز در ساخت لعاب یا مینا عمل میکرده است. در این پژوهش سعی شد تا بر اساس متون مربوط به ساخت لعاب در دورۀ اسلامی لعابهای قلیایی مجدداً ساخته شوند. نتایج حاصل از بازسازی دستورالعملهای موجود در متون دورۀ اسلامی نشان داد که آن دستورالعملها برای ساخت لعاب کاملاً عملی هستند. اما دو نوع گیاهی که در متون برای ساخت لعاب آمدهاند گیاهان شورا و اُشنان هستند. در اینجا سعی شد تا با آنالیزهای XRD و ICP-MS به بررسی دقیقتر خواص گیاهان فوق در لعاب پرداخته شود. چنین آنالیزهایی میتوانند به یاری مطالعات تاریخ علم و فناوری آمده تا فناوری گذشته نه تنها بازسازی بلکه بازْزندهسازی و راستی آزمایی علمی شود. همچنین چنین آنالیزهایی میتوانند به بازخوانی یافتههای باستانی کمک کرده و یک رُکن جدید در مطالعات تاریخ علم برای پژوهشگران روشن سازند و آن رُکن مواد باستانی هستند که خود میتوانند مانند یک متن به یاری پژوهشگران تاریخ علم بشتابند. https://jihs.ut.ac.ir/article_84647_ea6183d6523ff3bb3450fd934949e6dc.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723A Study of Hippocratic Theory of Medicine: Health, disease and treatmentبررسی مقومات نظریۀ پزشکی بقراط: سلامتی، بیماری و درمان2452748542610.22059/jihs.2021.332259.371655FAفرزانهعامریپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0002-8695-8556غلامحسینمقدم حیدریپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیعلیرضامنجمیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20211013When Greek thinkers sought to find natural reasons for what was happening around them and to abandon transcendental ideas such as the intervention of spirits and divine reproach, these efforts were made by Hippocrates in medicine. Hippocrates removed the concepts of superstition, magic, and religion from medicine. He rejected the belief of his contemporaries that the disease was caused by the vengeful gods, and instead stated that every disease has a natural cause, and that if you find the natural cause, you can cure the disease.<br />Therefore, the problem of the present study is to study the medical theory of Hippocrates and to answer the question of how did Hippocrates remove the transcendental causes from medicine and what natural causes replaced them? For this purpose, the article consists of four parts: in the first part, the theory of quadruple mixing, which is the basis of Hippocratic medical theory, and in the second part, Hippocrates' view of the concept of health and in the third part, the concept of disease and classification of diseases and Pathogens have been studied and in the final part of the treatment and treatment of diseases from the point of view of Hippocrates. This research has been done by library method and relying on works attributed to Hippocrates. An examination of the works of Hippocrates shows that in medical reconstruction, Hippocrates established a medical system independent of the supernatural and based on natural philosophy. Hippocrates' medicine, in addition to being based on reason, was patient-centered rather than disease-oriented and focused more on observation and experience. Instead of metamaterial factors, he considered the causes of diseases as two types of internal and external factors. Internal factors meant in vivo mixing and external factors meant environmental factors and a person's lifestyle. He also categorized diseases in order to better understand and treat diseases: acute and chronic, endemic or endemic, and epidemic.در زمانی که متفکران یونانی در تلاش بودند برای وقایع اطراف خود دلایل طبیعی پیدا کنند و تفکرات فرامادی مانند دخالت ارواح و سرزنش الهی را کنار بگذارند، این تلاشها در علم پزشکی توسط بقراط (یا سنت بقراطی) انجام شد. بقراط مفاهیم مبتنی بر خرافات، جادو و دین را از پزشکی زدود. وی اعتقاد معاصرین خود را که معتقد بودند بیماری توسط خدایان انتقامجو بهوجود میآید رد کرد و به جای آن وجود یک علت طبیعی برای هر بلیماری را پذیرفت که اگر علت طبیعی را بیابید میتوانید بیماری را درمان کنید. مسألۀ پژوهش حاضر بررسی نظریۀ پزشکی بقراط است و پاسخگویی به این پرسش که بقراط چگونه دلایل فرامادی را از پزشکی زدود و چه دلایل طبیعی را جایگزین آنها کرد؟ بهمنظور پاسخ گفتن به این سؤال مقاله به چهار بخش تقسیم شده است: در بخش نخست نظریۀ اخلاط چهارگانه که اساس و مبنای نظریۀ پزشکی بقراط است، بررسی شده است و بخش دوم به دیدگاه بقراط نسبت به مفهوم سلامتی و در بخش سوم نسبت به مفهوم بیماری و طبقهبندی بیماریها و عوامل بیماریزا پرداخته شده است و در بخش پایانی درمان و روش درمان بیماریها از نگاه بقراط بررسی شده است. بررسی آثار بقراط نشان میدهد که او در بازسازی پزشکی، یک نظام پزشکی مستقل از ماوراء طبیعی و بر اساس فلسفۀ طبیعی را پایهریزی کرد. پزشکی بقراط علاوه براینکه بر پایۀ استدلال عقلانی است، بیمارمحور است و نه بیماری محور و بیشتر به مشاهده و تجربه توجه دارد. او به جای عوامل فرامادی، دلایل بیماریها را دو نوع عوامل درونی و بیرونی در نظر میگیرد. عوامل درونی اخلاط و عوامل بیرونی شامل محیط و سبک زندگی فرد هستند. او همچنین بهمنظور شناخت بهتر بیماریها و درمان آنها به طبقهبندی بیماریها به چهار دستۀ حاد، مزمن، بومی یا اندمیک و همهگیر یا اپیدمیک دست زد.https://jihs.ut.ac.ir/article_85426_92acd0b9315fb89f1e8352e58970f2d2.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723وقتی از علم پیشامدرن حرف میزنیم از چه حرف میزنیم؟ نقدی بر کتاب انقلاب علمی استیون شیپینWhat do we talk about when we talk about premodern science188458810.22059/jihs.2021.310590.371600FAامیرمحمدگمینیعضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران0000-0002-6919-4814Journal Article20201101هرچند شیپین ادعا میکند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمانپریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطورهزده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر میرسد نمیتواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دستکم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر میشود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی میکند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است. <br />هرچند شیپین ادعا میکند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمانپریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطورهزده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر میرسد نمیتواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دستکم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر میشود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی میکند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است. <br />هرچند شیپین ادعا میکند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمانپریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطورهزده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر میرسد نمیتواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دستکم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر میشود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی میکند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است. <br />هرچند شیپین ادعا میکند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمانپریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطورهزده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر میرسد نمیتواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دستکم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر میشود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی میکند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است. <br />هرچند شیپین ادعا میکند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمانپریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطورهزده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر میرسد نمیتواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دستکم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر میشود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی میکند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.Although Shapin in his book claims a freedom from anachronism, it is not without anachronistic orientations. He cannot hesitate, at least occasionally, to represent the sciences of the Middle Ages as teleological, mythic, non-experimental, non-mechanical knowledge and strongly under the influence of the religious discourses. It seems he is not able to hesitate about a comparison between modern mechanical science and ancient sciences. This comparison, I believe, usually leads to underestimate the premodern sciences, at least for the young readers. In some places, Shapin follows a completely partial approach. He presents the rivals of the modern science in seventeenth century as a vulgar knowledge, which leads the reads to see no difference between ancient sciences and the vulgar knowledge of the nature. Although Shapin is aware of the rhetoric of those times, he never tries to represent a pure image of the scientific-mathematical knowledge of the sixteenth and seventeenth centurieshttps://jihs.ut.ac.ir/article_84588_5e81d022e2974e5b672c2abba1f94a6c.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057319120210723Kitāb al-Ṭīb by al-Khāzin
Critical Edition and Complementary NotesKitāb al-Ṭīb by al-Khāzin: Critical Edition and Complementary Notes9738540010.22059/jihs.2021.327288.371646FAمحسنقوسیدکتری تاریخ علم در تمدن اسلامی / پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0002-6072-0259یونسکرامتیدانشگاه تهران، پژوهشکدۀ تاریخ علم0000-0001-9587-3282Journal Article20210716Kitāb al-Ṭīb (The Book of Aromatics) composed by al-Khāzin (living in 421/1030), is an Arabic treatise written in the fourth/tenth century containing a prologue and five chapters dealing with Simple Aromatic Substances (musk, amber, aloeswood, camphor) and including 23 recipes for making compound aromatics (al-Nadd, alʿŪd al-Muṭarrā, al-Lakhlakha, al-Ghālīya, al-Dharīra, al-Rāmik, al-Sukk and, Duhn Al-Bān). This article tries to prepare a critical edition of Kitāb al-Ṭīb based on the extant copies and considering the parallel texts. In addition to the edited text, the article contains the translation of the prologue to the treatise and a discussion about the title and author of it, while trying to shed light on the toponyms and ethnonyms used for the appellation of simple aromatics different types.<br />Kitāb al-Ṭīb (The Book of Aromatics) composed by al-Khāzin (living in 421/1030), is an Arabic treatise written in the fourth/tenth century containing a prologue and five chapters dealing with Simple Aromatic Substances (musk, amber, aloeswood, camphor) and including 23 recipes for making compound aromatics (al-Nadd, alʿŪd al-Muṭarrā, al-Lakhlakha, al-Ghālīya, al-Dharīra, al-Rāmik, al-Sukk and, Duhn Al-Bān). This article tries to prepare a critical edition of Kitāb al-Ṭīb based on the extant copies and considering the parallel texts. In addition to the edited text, the article contains the translation of the prologue to the treatise and a discussion about the title and author of it, while trying to shed light on the toponyms and ethnonyms used for the appellation of simple aromatics different types.<br />Kitāb al-Ṭīb (The Book of Aromatics) composed by al-Khāzin (living in 421/1030), is an Arabic treatise written in the fourth/tenth century containing a prologue and five chapters dealing with Simple Aromatic Substances (musk, amber, aloeswood, camphor) and including 23 recipes for making compound aromatics (al-Nadd, alʿŪd al-Muṭarrā, al-Lakhlakha, al-Ghālīya, al-Dharīra, al-Rāmik, al-Sukk and, Duhn Al-Bān). This article tries to prepare a critical edition of Kitāb al-Ṭīb based on the extant copies and considering the parallel texts. In addition to the edited text, the article contains the translation of the prologue to the treatise and a discussion about the title and author of it, while trying to shed light on the toponyms and ethnonyms used for the appellation of simple aromatics different types.<em>Kitāb al-Ṭīb</em> (The Book of Aromatics) composed by al-Khāzin (living in 421 A.H./1030 A.D.), is an Arabic treatise written in the fourth/tenth century containing a prologue and five chapters dealing with Simple Aromatic Substances (musk, amber, aloeswood, camphor) and including 23 recipes for making compound aromatics (al-Nadd, alʿŪd al-Muṭarrā, al-Lakhlakha, al-Ghālīya, al-Dharīra, al-Rāmik, al-Sukk and, Duhn Al-Bān). This article tries to prepare a critical edition of <em>Kitāb al-Ṭīb </em>based on the extant copies and considering the parallel texts. In addition to the edited text, the article contains the translation of the prologue to the treatise and a discussion about the title and author of it, while trying to shed light on the toponyms and ethnonyms used for the appellation of simple aromatics of different types.https://jihs.ut.ac.ir/article_85400_552a6dea8c9e3db53637019e2ca40740.pdf