دانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057312120140421The First Proposition of 10th book of Euclid's Elements and Islamic Scholars' Alternativesقضیۀ اول مقالۀ دهم اصول اقلیدس و چالشهای پیرامون آن در بین دانشمندان اسلامی11561529FAزهراپورنجفندارم0009-0008-4777-5512Journal Article20160628The first proposition of the tenth book of Euclid's <em>Elements</em> is the basis of Archimedes’ “method of exhaustion”, which is used by <em>Euclid</em> himself in book XII. Euclid proves this proposition for variable proportion. Ibn al-Haytham (4<sup>th</sup> AH) claims that in his <em>ḥ</em><em>all-i shukūk</em> he has proved this proposition for a fixed proportion as the general solution, whereas Euclid had done it just for particular cases. Ṭūsī (597-672 AH) in his recension of Euclid’s <em>Elements</em>, in which seems has been used <em>fī </em><em>ḥ</em><em>all-i shukūk</em> a lot, repeats the same idea as Ibn al-Haytham’s. Ibn al-Ṣalāḥ al-Ḥamadanī (d. 548 AH) has a treatise in which he criticizes Ibn al-Haytham’s idea and brings three main objections. Muḥammad Bāqir Yazdī (alive in 1047 AH) in his commentary on tenth book of Euclid’s <em>Elements</em> criticizes Ṭūsī’s idea and explains that the general condition which Ṭūsī applies disrupts the proof of second proposition of the tenth book.قضیۀ اول مقالۀ دهم <em>اصول</em> اقلیدس، اساس «روش افنا» است. اقلیدس این قضیه را برای نسبت متغیر ثابت میکند. ابن هیثم (سدۀ 4 هجری) بنا بر ادعای خود در <em>فی حل شکوک</em>، پی برده بود که حکمی که اقلیدس مطرح میکند جزئی است و حکم کلی را برای نسبت ثابت برای اولین بار در این کتاب مطرح و اثبات کرده است. خواجه نصیر الدین طوسی (597-672ق) در <em>تحریر اصول اقلیدس</em>، همان نظر ابن هیثم را تکرار میکند. ابن صلاح همدانی (درگذشته در 548ق) رسالهای در نقد نظر ابن هیثم با عنوان <em>قول فی إیضاح غلط أبی علی بن الهیثم فی الشکل الأول</em> دارد که در آن سه ایراد به ابن هیثم وارد میکند. محمد باقر یزدی (زنده در 1047ق) در رسالۀ <em>شرح المقالة العاشره</em> در نقد نظر طوسی میگوید که با در نظر گرفتن حالت کلی که طوسی آورده است، برهان قضیۀ دوم مقالۀ دهم مختل میشود و قضیه را در دو حالت نسبت ثابت و متغیر، جداگانه بررسی میکند. در این مقاله سیر تاریخی پرداختن به این قضیه بررسی شده است.https://jihs.ut.ac.ir/article_61529_f9a6e8a335d7e7296cd0f69f41048d2d.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057312120140421The Climatic Plans of Sustainable Environment in Islamic Medicineتدابیر اقلیمی محیطهای مسکونی در طب دورۀ اسلامی173761530FAجعفرطاهریدانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-5424-409XJournal Article20151120In the Medieval Islamic medicine texts climatic plans for systematizing accommodation and healthy housing environments has been proposed. Ancient physicians viewed the human health protection as the genuine goal of medicine pertinent to man's interaction and consistency with climatic environment, relying on ingredient adaptation of human temperament with the four natural elements. In this article the history of the ancients’ climatic knowledge concerning the human interaction with artificial and natural environments is surveyed based on the historical interpretation approach of medical texts. The findings of this study indicate that climatic life method and organization of housing environments based on geographic features and climatic alterations of locations have been the most salient treatments of physicians for human temperament moderation, health, and climatotherapy. From this perspective, human health dependens on dynamic participation and coordination of a human being with climatic variable conditions via changing in the way and place of life (shift) and the existence of physical backgrounds of these changes in architecture. A brief survey of Iranian housing architecture shows that weather status (wind) regarding temperature, humidity and purity rate– as the most conspicuous indispensable factor for health and cli matotherapy – has the key role in localization and organization of the cities and housing spaces.بخشی از تدابیر اقلیمی برای سازماندهی زندگی و محیطهای مسکونی سالم در متون طب دورۀ اسلامی تحریر شده است. پزشکان قدیم حفظ سلامتی انسان را بهعنوان هدف اصلی طب، وابسته به تعامل و سازگاری انسان با محیط اقلیمی، با تکیه بر انطباق ساختاری مزاج انسان با عناصر چهارگانه طبیعت، دانستهاند. این مقاله سابقۀ دانش اقلیمی قدما را در زمینۀ تعامل انسان با محیط طبیعی و مصنوع، با تکیه بر روش تفسیر تاریخی متون طب بررسی میکند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که روش زندگی اقلیمی و سازماندهی محیطهای مسکونی بر پایۀ ویژگیهای جغرافیایی و تغییرات اقلیمی مکانها، مهمترین تدابیر پزشکان برای اعتدال مزاج انسان، حفظ سلامتی و اقلیم درمانی بوده است. از این منظر سلامتی انسان وابسته به مشارکت پویا و همسازی انسان با شرایط متغیر اقلیمی از طریق تغییر روش و مکان زندگی (کوچ) و فراهم بودن زمینههای کالبدی این تغییرات در معماری است. بررسی اجمالی و مقایسۀ تطبیقی تعالیم متون طبی و معماری مسکونی ایران نیز نشان میدهد که عامل هوا (باد) به لحاظ میزان دما، رطوبت و تمیزی آن -به عنوان مهمترین عامل ضروری سلامتی و اقلیم درمانی- نقش اصلی را در مکانیابی و سازماندهی شهرها و فضاهای مسکن داشته است.https://jihs.ut.ac.ir/article_61530_4e2915e96a041c2ef627a91ec3e24474.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057312120140421Third Chpater of Kūshyār's Zīj and Farghānī's Jawāmiʿ ʿ Ilm al-Nujūm: a Comparison between Two Predecessors of Hayʾa Works and Their Importance in hayʾa Booksمقالۀ سوم از زیج جامع کوشیار و جوامع علم النجوم فرغانی: مقایسۀ میان دو متن متقدم هیئت و جایگاه آنها در میان رسالههای هیئت397261531FAحنیفقلندریپژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران0000-0002-4307-5809Journal Article20170206<em>Hayʾa</em> works is a general name for the astronomical works which provide a geometrical description of the configuration of the world. Most of this kind of astronomical works were written by Islamic scholars probably under the influence of Ptolemy’s <em>Planetary Hypotheses</em>. Most of Islamic <em>hay</em><em>ʾa</em> works have a similar structure and order of chpters and have been written in 6AH/12AD century. Nevertheless, we have some astronomical works in 3-4AH/9-10AD centuries which have some similarities with the <em>hay</em><em>ʾa</em> works so that we can call them the “predecessors of <em>hay</em><em>ʾa</em> works”. Al-Farghānī’s <em>Jawāmi</em><em>ʿ ʿ Ilm al-Nujūm</em> and the third chpter of Kūshyār’s <em>al-Zīj al-Jāmi</em><em>ʿ</em> are two important works among these predecessors. Concidering the four chpter organization for <em>Hay</em><em>ʾa</em> works, i.e. mathematical and physical introduction, configuration of the heavens, mathematical geograpgy and masses and distances (Abʿād wa Ajrām), we compare in this article these two treatises with each other and other <em>hay</em><em>ʾa</em> works. This article claims that the third chapter of Kūshyār’s <em>al-Zīj al-Jāmi</em><em>ʿ</em> is more similar to the next <em>Hay</em><em>ʾa</em> works and probably it is more impressive.عنوان کلی «هیئت» به آن دسته از آثار نجومی دانشمندان اسلامی اطلاق میشود که هدف از نگارش آنها عرضۀ توصیف کلی از جهان با استفاده از مدلهای هندسی است. این آثار که بیشتر آنها در دورۀ اسلامی با ساختار و ترتیب فصول مشابهی نوشته میشدهاند احتمالاً متأثر از کتاب <em>فرضهای سیارهای</em> بطلمیوس، یا آن طور که دانشمندان اسلامی آن را مینامیدند، <em>الاقتصاص</em>، هستند. هر چند آغاز نگارش آثار مستقل هیئت بر پایۀ این تعریف را باید مربوط به زمانی پس از سدۀ ششم هجری دانست، اما دستهای از آثار نجومی متقدم هستند که میتوان آنها را مقدمۀ هیئت نویسی به حساب آورد. <em>جوامع علم النجوم</em> فرغانی و مقالۀ سوم از <em>زیج جامع</em> کوشیار گیلانی از جملۀ این آثار متقدم هستند که شباهت بیشتری به رسالههای هیئت مستقل بعدی دارند. در این مقاله با در نظر گرفتن ساختار چهار بخشیِ مقدمات ریاضی و طبیعی، اوضاع آسمان، اوضاع زمین و ابعاد و اجرام برای آثار هیئت محتوای این دو رساله را با یکدیگر مقایسه کردهایم و میزان شباهت هر یک از آنها را با آثار هیئت سنجیدهایم. این مقاله مدعی است که «باب فی الهیئة» از <em>زیج جامع</em> کوشیار گیلانی بیش از <em>جوامع علم النجوم</em> فرغانی به آثار هیئت شبیه است و احتمالاً بر آنها مؤثر بوده است.https://jihs.ut.ac.ir/article_61531_dde693582a3ae7ba3acb09adb7174632.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057312120140421Combinatoric’s Traces in Shiite Jurisprudenceردپای ترکیبات در فقه شیعی739461532FAمحمد جوادمحمد حسینیپژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهرانJournal Article20151023Shahīd-i ʾAwwal is one of the great jurists of 14<sup>th</sup> century AD. His works are still part of the Islamic seminaries’ curriculum. One of his most famous book is <em>Ghāyat al-Murād</em>, which includes several topics on Islamic law. One of these topics is the problem of the daily prayers which have not been done at they proper time and ought to be done again. The solution of that problem needs some knowledge of mathematics, especially combinatorics. It is necessary prayers exactly in the same sequence as the original prayers. Shahīd-i ʾAwwal has solved the problem by inventing a mathematical method, the function that is called today Factorial. Other great jurist, Shahīd-i Thānī, also has solved the problem, but not exactly in the same way. He wrote a commentary on Shahīd-i ʾAwwal’s <em>Lom</em><em>ʿa</em>. There is no doubt that the concept of this function is well understood.شهید اول یکی از فقهای بزرگ قرن هشتم هجری قمری است که آثار او هنوز به عنوان کتاب درسی در حوزههای علمیه تدریس میشود. وی در کتاب <em>غایة المراد</em> در ضمن مبحث نماز قضاء به یکی از مباحث ریاضیات گسسته اشاره میکند. در نماز قضا به فتوای برخی فقها باید ترتیب را رعایت کرد و اگر چند نماز از مکلف فوت شده باشد او موظف است که نمازها را به همان ترتیبی که از او فوت شده قضا نماید. حال اگر ترتیب نمازها را فراموش کرده باشد به فتوای برخی فقها باید آن قدر نماز بخواند که اطمینان یابد که ترتیب را رعایت کرده است. این فقیه عالیقدر برای حل این مسألۀ فقهی روشی را بیان میکند که کار مقلدان برخی از مراجع گذشته را راحتتر نماید. شهید ثانی که شارح یکی از آثار شهید اول(<em>اللمعة الدمشقیة</em>) است، با توضیحات کافی از تابعی که امروز به نام فاکتوریل موسوم است میگوید و جای شکی باقی نمیگذارد که مفهوم این تابع را به خوبی درک کرده است. ما در این مقاله علاوه بر اقوال شهید اول به تحقیق دربارة اقوال موجود در این مسأله و راه حلهای ارائه شده توسط برخی فقها نیز پرداختهایم.https://jihs.ut.ac.ir/article_61532_74517c46a3ec23c8b4fe26a2eed6b054.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057312120140421An Investigation on the Originality of the Persian Manuscripts on Lifting Heavy Weightsبررسی اصالت نسخههای فارسی جرّثقیل9511361533FAمحمد جوادناطقدانشگاه تربیت مدرسمصطفیکریمیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20160822In this paper, the contents of Heron’s treatise and the Persian manuscripts on lifting heavy weights have been investigated as a means to make preparations for comparing the Persian manuscripts to each other and to Heron’s treatise, and to evaluate the originality of the Persian manuscripts. The somewhat 22 manuscripts preserved in various libraries in Iran have been written during the 9AH/15AD to 13AH/19AD centuries. They have not yet been investigated. Some of them are attributed to Ibn Sīnā and some others to Ḥazīn Lāhījī. Abū Alī bin ʻabd al-Jalīl Khārazmī has also been named as an author. In the present paper it would be verified that these manuscripts are not independent from each other and can neither be attributed to Ibn Sīnā and Ḥazīn Lāhījī. The contents of these manuscripts are comparable to the second book of Heron’s treatise but independent of it.در این مقاله مطالب رسالۀ هرون و نسخههای جرثقیل فارسی بررسی میشود تا زمینۀ مقایسۀ نسخههای فارسی با یکدیگر و با رسالۀ هرون فراهم آید و بتوان از این طریق میزان اصالت نسخههای فارسی را سنجید. نسخههای فارسی که به تعداد 22 عدد در کتابخانههای ایران نگهداری میشوند در بازۀ زمانی سدههای 9 تا 13ق نوشته شدهاند و تاکنون بررسی نشدهاند. برخی از این نسخهها به نام <em>معیار العقول</em> منسوب به ابن سینا هستند و تعدادی از آنها هم به حزین لاهیجی نسبت داده شدهاند. همچنین نام ابوعلی بن عبدالجلیل خوارزمی هم به عنوان نویسنده مطرح شده است. در این مقاله نشان داده میشود که نه میتوان این نسخهها را مستقل از یکدیگر دانست و نه میتوان با شواهد موجود آنها را به ابن سینا یا حزین لاهیجی نسبت داد. مطالب این نسخهها قابل مقایسه با مقالۀ دوم رسالۀ هرون ولی مستقل از آن هستند.https://jihs.ut.ac.ir/article_61533_c4df3b551aac62b9e059a1b1f3407ed9.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057312120140421Water Sterilization Technology in the History of Arabic/Islamic Sciencesفناوری تصفیۀ آب در تاریخ علوم عربی/اسلامی11561534FAMahaAl-ShaarTeacher in the Institute for the History of Arabic Science- University of Aleppo - Aleppo - SyriaJournal Article20160803It is known that contaminated water contains many bacteria and harmful viruses that cause many diseases such as typhoid, cholera, dysentery, meningitis and poliomyelitis, etc. Water-related diseases are the most critical health problems in the world now, therefore the mechanisms of sterilize water and its development gained the attention of governments and scientists. This attention makes many people believe that water sterilization technology is a modern technology. Perhaps the reason for this belief is that ancient people were not able to see those microorganisms. In this research, we have found that ancient scholars realized the existence of these objects and tried to get rid of them in several ways. Some of these ways were successful, and could be considered as a basis for modern techniques. Polluted water passes through several stages of processing to become pure clear drinkable water. In this research, we will mention a summary of each procession stage (sedimentation-filtration-sterilization), then we will refer to the history of the evolution of this stage in various ancient civilizations, and finally we will explain it in Arab civilization.مسلم است که آب آلوده حاوی باکتریها و ویروسهای خطرناک بسیاری است که موجب بیماریهایی نظیر حصبه، وبا، اسهال خونی، مننژیت، فلج اطفال و ... میشود. بیماریهای مرتبط با آب یکی از مشکلات مهم سلامت در دنیای امروز هستند، بنا بر این روش تصفیه و گندزدایی آب و پیشرفت آن مورد توجه دولتها و دانشمندان است. این توجه موجب شده است تا بسیاری از مردم گمان کنند که فناوری تصفیه و گندزدایی آب از فناوریهای زمان حال است. شاید این تصور ناشی از این اعتقاد باشد که مردمان گذشته قادر به دیدن این موجودات بسیار ریز نبودهاند. در این تحقیق نشان میدهیم که متفکران باستانی حضور چنین چیزهایی را استنباط میکردند و روشهایی برای رهایی از آنها بهکار میبردهاند. برخی از این روشها موفقیتآمیز بودهاند و میتوانند به منزلۀ اساسی برای فناوریهای جدید به حساب بیایند. آب آلوده مراحلی ر اطی میکند تا تبدیل به آب پاک و شفاف و قابل نوشیدن شود. در این تحقیق ما به خلاصهای از این مراحل (رسوبزدایی-تصفیه-گندزدایی) اشاره میکنیم سپس به تاریخ توسعه این روشها نزد تمدنهای باستانی مختلف خواهیم پرداخت و سرانجام بهکارگیری آنها را در تمدن اسلامی توضیح خواهیم داد.https://jihs.ut.ac.ir/article_61534_ab227e275e363230214361974344c497.pdfدانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057312120140421Jām-e Gītī-namā: A Late Iranian Qibla-Indicatorجام گیتینما: یک قبلهنمای متأخر ایرانی174061535FAراضیهموسویکارشناس ارشد تاریخ علم دانشگاه تهرانJournal Article20170107<em>Jām-e gītī-namā</em> is a late instrument for determining qibla introduced in a treatise by Muḥammad Riḍā Yazdī (fl. Yazd, ca. 1867) entitled <em>On Finding Qibla and Some Other Instruments</em>. The author wrote it to investigate some earlier scientific instruments found at that time including a qibla-indicator. Although he did not describe the instrument in detail, his method of expressing its function leads us to consider it as a Mecca-centered world-map for finding the direction and distance to Mecca. As he found it impossible to determine the direction to Mecca through projecting, he devised <em>jām-e gītī-namā</em> to use its numerical results regardless of its spherical representation. This paper examines Muḥammad Riḍā’s approach on devising a new instrument for determining qibla inspired by an old one, in order to shed more light on qibla-indicators, more especially, Mecca-centered world-maps.«جام گیتینما» ابزاری برای یافتن قبله است که در رسالۀ <em>معرفت قبله و بعضی آلات</em> از محمدرضا بن محمدهاشم یزدی (زنده در 1274ق) معرفی شده است. از نوشتههای او چنین برمیآید که او درصدد برآمده است برخی آثار و ابزار به دست آمده از گذشتگان را بررسی و احیا نماید. یکی از ابزارهای مورد توجه محمدرضا یزدی، قبلهنمایی است که اگر چه او به توصیف جزئیات آن نپرداخته است، با بررسی شیوۀ عرضۀ مطلب و استفادۀ او از روشهای ریاضی میتوان دریافت که او به نمونهای از قبله نماهای مکه-مرکز دسترسی داشته است که نقشۀ شهرهای اطراف مکه با کمک تسطیح قائم (ارتوگرافیک) بر آن تصویر شده بود. شیوۀ تبیین یزدی از این روش ترسیمی ریاضی و کاربرد دیگرگونۀ آن در ابزاری جدید با نام «جام گیتی نما»، نشان از نوع نگرش خاص او نسبت به روشهای ریاضی تعیین قبله دارد که در مطالعۀ تاریخ ریاضیات دورۀ اسلامی به ویژه روشهای تعیین قبله دارای اهمیت است. همچنین از رهگذر مطالعۀ رسالۀ محمدرضا یزدی، اطلاعات قابل توجهی دربارۀ نقشههای جامع مکه-مرکز صفوی و برخی دیگر از قبله نماهای متأخر اسلامی به دست میآید.https://jihs.ut.ac.ir/article_61535_b2cf1cdf6561362a20f73068d6f99c9e.pdf