دانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057313120150522Harmonic Proportion: The Edition of Risāla Taʿlīfīyyah by Abu Isḥāq Kūbanānīنسبت تألیفی: تحقیق و تصحیح رسالۀ تألیفیه اثر ابواسحاق کوبنانی1306606310.22059/jihs.2018.240720.371417FAحسنامینیپژوهشکده تاریخ علم
دانشگاه تهرانابوذرفرضپور ماچیانیکارشناسی ارشد تاریخ علمJournal Article20170829Harmonic mean, based on the concept of harmonic proportion, along with the arithmetic and geometric means are the three principal means discussed on ancient and medieval mathematics. This article intends to provide a survey of the concepts of harmonic mean and harmonic proportion in history of mathematics. In the first section the authors introduce the harmonic proportion and some relations obtained on its basis. In the second part a short history of this subjects is presented, while in the third part the monographs written in the Islamic period are introduced. In the two remaining sections, Abū Isḥāq Kūbanānī’s treatise on harmonic proportion, entitles <em>Risālat Taʾlīfīyyah</em>, has been introduced accompanied by a critical edition and mathematical commentary.واسطۀ هارمونیک، که از نسبت تألیفی یا همان نسبت هارمونیک به دست میآید، در کنار دو واسطۀ حسابی و هندسی، سه مقدار متوسط اصلی در ریاضیات قدیم را مشخص میکردند. در مقالۀ پیش رو قصد داریم تا جایگاه و تاریخچۀ این نسبت را در طول زمان مشخص کنیم. بنا بر این در بخش اول این نسبت و روابط منتج از آن معرفی میشوند. در بخش دوم تاریخچۀ مرتبط با این نسبت بیان میشود. در بخش سوم رسالات به جامانده از دورۀ علم اسلامی که به طور جداگانه به این نسبت مربوط میشوند معرفی میشوند. در بخش چهارم اطلاعات لازم در بارۀ کوبنانی و <em>رسالۀ</em> <em>تألیفیه</em> بیان شده است. در بخش پنجم متن تصحیح شدۀ <em>رسالۀ</em> <em>تألیفیه</em> اثر ابو اسحاق کوبنانی که مهمترین اثر در این زمینه است به همراه توضیحات ریاضی آن آمده است.دانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057313120150522An Investigation of Modern Schools in Kurdistan Province 1921 to 1941وضعیت مدارس نوین در کردستان ایران در سالهای 1299 تا 1320ش31496606410.22059/jihs.2018.220974.371363FAمحسنبهشتی سرشتدانشیار گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوینفوزیهجوانمردیدانشجوی دکتری تاریخ، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینJournal Article20161122This paper studies the establishment of modern schools during 1921-1941 in Kurdistan Province and argues that this brought about a principal cultural change. The objective of the study is to investigate the extent of the progress of this reform in the Kurdistan Province in the first part of the Pahlavi reign. The study aims to treat the role played by Reza Shah's modernisation project in this cultural development, as well as the factors contributing to the late establishment of modern schools in Kurdistan. The analytical-descriptive and qualitative approaches are employed to collect data from library sources, newspapers, articles, documents and archive. The results showes that the establishment of the central government in Iran by Reza Shah and the modern system of administration had a determining role in this process.روند تأسیس مدارس نوین در ایران که از دورۀ قاجاری آغاز شده بود در دورۀ پهلوی اول ادامه داشت. در این مقطع، رضا شاه به عنوان نقشآفرین اصلی این عرصه، بنا به تفکرات و اقدامات بهظاهر تجددگرایانۀ خویش، به تأسیس مدارس نوین در نقاط مختلف ایران اقدام کرد. باوجود آنکه روند نوسازی مدارس آرام بر اوضاع فرهنگی کردستان اثر میگذاشت، اما کردستان از جملۀ مناطقی است که تحت تأثیر این طیف از افکار تجددگرایانه رضا شاه قرار گرفت و شاهد برپایی نخستین مدارس نوین در جامعۀ خود بود. در این مقاله سعی میشود با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی ابتدا پیشینهای از اماکن آموزشی و وضعیت آنها در کردستان تا قبل از وقوع این تغییر و تحولات نوظهور، ارائه گردد و سپس در ادامه به بررسی مدارس نوین در پرتو شرایط جدید و وضعیت آموزشی آنها در کردستان بین سالهای 1299 تا 1320 پرداخته شود.دانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057313120150522Allegorical and Magical Methods in
Ibn Rabban Ṭabarī’s Firdaws al-Ḥikmaروشهای تمثیلی و اندیشههای کهانت در فردوس الحکمۀ ابن ربن طبری51636606510.22059/jihs.2018.222616.371366FAمحبوبهفرخنده زادهاستاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161213<span>Medical practice was mixed, from the very beginning, with superstitious and magical concepts and methods. Even when medicine freed itself from superstition and was based on general pricniples and clinical examination, some vestiges of non-scientific methods and concepts could still be witnessed in it. <em>Firdaws al-Ḥikma</em> is one of the earliest medical texts of Islamic period in which some traces of non-scientific concepts and prescriptions are attested. In this article, we intend to treat the use of talismans, charms and magical methods in the medical practice. Our research shows that the author believed in the relation between astrology, the properties of living beings, and use of talismans in medicine. In this respect he was influenced by former medical schools. </span>دانش پزشکی در آغاز پیشینۀ تاریخی خود با خرافات و روشهای سحرآمیز همراه بود. پس از آنکه پزشکی از خرافات جدا شد و بر پایۀ چند اصل کلی و تجربۀ بالینی قرار گرفت کماکان روشهای غیر علمی در آن تأثیرگذار بوده است. <em>فردوس الحکمه</em> از جملۀ نخستین آثار جامع پزشکی دورۀ اسلامی است امادر آن میتوان اشارات و تجویز روشهای غیر علمی را به وفور مشاهده کرد. در این مقاله که به روش توصیفی و با تکیه بر <em>فردوس الحکمۀ</em> طبری تألیف شده است، تلاش میشود به کاربرد و اثر بخشی طلسمات، تعاویذ و روشهای جادویی در دانش پزشکی پرداخته شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که طبری به تأثیر و ارتباط علم تنجیم و خواص جانداران و کارکرد طلسمات در دانش پزشکی اعتقاد داشته است؛ از این رو وی با تأثیرپذیری از مکاتب پزشکی تمدنهای پیشین و باورپذیری از طبابت عامیانه، سحر و جادو را منشأ بروز بیماری دانسته و در درمان بیماریها و تجویز دارو شیوههای آمیخته با خرافات و کارکرد تعاویذ را از نظر دور نداشته است و به سحر و طلسمهای مختلف توسل میجوید.دانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057313120150522A Survey of Manufacturing and Using Firearms in Safavid Eraارزیابی ساخت و کاربرد سلاح آتشین در عصر صفوی65806606610.22059/jihs.2018.238433.371410FAاکبرفلاحیکارمند-آرشیو ملیغلامحسینرحیمیدانشگاه تربیت مدرس، دکترای مکانیکJournal Article20170723The firearms were among determinant and significant factors at the time of foundation of safavid government. After the Chalderan war, the safavids became completely aware of this subject and during their reign had paid due attention to making and using cannon and guns. The present research aims to answer the following question: did the safavids made a considerable progress in the manufacturing and utilisation of firearms? This article tries to answer this question by relying upon first hand historical sources and by adopting an analytical and descriptive approach.بههنگام تأسیس حکومت صفوی سلاح آتشین عاملی مهم و تعیین کننده در جنگها بود. صفویان پس از جنگ چالدران به این موضوع آگاهی کامل یافتند و در طول دورۀ حکومت خویش توجه خاصی به ساخت و کاربرد توپ و تفنگ داشتند. پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که صفویان در زمینۀ ساخت و کاربرد سلاح آتشین به چه پیشرفتهایی رسیدند؟ در این مقاله تلاش خواهد شد تا با استناد به منابع دست اول تاریخی و با رویکرد مطالعۀ تحلیلی-توصیفی به این پرسش پاسخ داده شود.دانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057313120150522Zarrīn Dast’s Nūr al-ʿUyūn and its Sourcesنورالعیون زریندست و منابع آن811136606710.22059/jihs.2018.240938.371418FAیونسکرامتیدانشگاه تهران، پژوهشکدۀ تاریخ علم0000-0001-9587-3282Journal Article20180527Abū Rūḥ Mūḥammad ibn Manṣūr Jurjānī, known as Zarrīn Dast (golden handed) wrote his <em>Nūr al-ʿUyūn</em> in 1087 AD/480 AH for the non-specialist and those interested in the elements of medicine without knowing Arabic. A comparison of this book with the most importants texts on ophtalmogy written before it shows that the author has based his work on <em>Tadhkira al-Kaḥḥālīn</em> by ʿAlī ibn ʿĪsā, introducing some important changes in the general plan as well as details of Ibn ʿĪsā’s book, and adding some material form ʿAlī ibn ʿĪsā’s main sources, i.e., <em>The Book of the Ten Treatises on the Eye</em> by Ḥunayn ibn Isḥāq and the second Book of Razi’s <em>Continens</em>. Some parts of the book are based upon the author’s personal clinical observations. In this way he has creatd a new work, especially in the field of ocular surgery.ابوروح محمّد بن منصور جرجانی مشهور به زرّیندست در 480ق کتاب <em>نورالعیون</em> را در چشمپزشکی برای افراد غیرمتخصص و نیز افرادی که قصد دارند مقدمات پزشکی را فراگیرند اما عربی نمیدانند به فارسی و به شیوۀ پرسش و پاسخ نوشت. مقایسۀ این اثر با مهمترین آثار چشمپزشکی پیش از آن حاکی است که زریندست، اساس کار خود را کتاب <em>تذکرة الکحالین</em> علی بن عیسی کحال قرار داده و با اعمال تغییراتی چشمگیر در ساختار کلان و خرد این اثر، و افزودن مطالبی از دو منبع مهم علی بن عیسی، یعنی <em>کتاب العشر مقالات فی العین</em> و کتاب دوم <em>الحاوی فی الطب</em> و احتمالاً منابعی دیگر و نیز تجربیات خود (به ویژه در عرصۀ جراحی) اثری نو پدید آورده است.دانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057313120150522Ghīyāth al-Dīn Manṣūr Dashtakī’s Al-Safīr fī al-Hayʾa:
an Abridged Treatise in “Hayʾa” of Safavid Periodالسفیر فی الهیئةِ غیاث الدین منصور دشتکی: خلاصهای از هیئت بطلمیوسی و اشکالات آن در عهد صفوی1151316606810.22059/jihs.2018.236084.371401FAامیرمحمدگمینیعضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران0000-0002-6919-4814فاطمهکیقبادیکارشناس امور پژوهشیJournal Article20170620<em>Al-Safīr fī al-Hayʾa</em> is a short treatises in “Hayʾa” written in 1500 A.D. /906 AH, by Ghīyāth al-Dīn Manṣūr Dashtakī, a great scholar of Safavid period. It is important to study this treatise because in the first place, it is one of the latest “Hayʾa” books written after many other books in this subject. In the second place, it is written in the period usually considered as the period of decline of Islamic science. And finally, unlike other short “Hayʾa” books, it includes a discussion of the difficulties of Ptolemaic planetary models, with some hints to the author’s or the other scholars’ solutions. This paper studies Dashtaki’s scientific character and introduces <em>Al-Safīr fī al-Hayʾa</em> with a descriptive - analytical approach. A study of its contents shows that this treatise is a standard, brief, and instructional textbook based on Ptolemaic planetary models. The distinctive feature of this book is its presentation of the difficulties of Ptolemaic planetary models and the history of their solutions, apparently to persuade the scholars to study Dashtaki’s other advanced works on “Hayʾa” and getting to know his solutionsرسالۀ <em>السفیر فی الهیئة</em> از جمله رسالههای مختصر هیئت است که غیاثالدین منصور دشتکی، دانشمند بزرگ دورۀ صفوی، آن را در سال 906ق تألیف کرده است. بررسی آن از چند منظر اهمیت دارد: اول، این رساله از جمله آخرین کتابهایی است که در ادامۀ سنت هیئتنگاری در دورۀ اسلامی نوشته شده است. دوم، این رساله در دورهای تألیف شده که ازآن به دورۀ افول علم اسلامی تعبیر میشود. سوم، در این کتاب، بر خلاف رویۀ کتابهای مختصر هیئت، به اشکالات الگوهای بطلمیوسی و راهحلهای دیگران و دشتکی اشاره شده است. مقالۀ حاضر به بررسی شخصیت علمی دشتکی و معرفی رسالۀ <em>السفیر فی الهیئة</em> میپردازد. بررسی محتوای این رساله نشان میدهد که آن یک کتاب هیئت استاندارد، مختصر، مبتنی بر هیئت بطلمیوسی و درسنامهای است که برای آموزش همگانی نجوم نوشته شده بود. ویژگی مهم آن بیان اشکالات نجوم بطلمیوسی و تاریخچۀ حلّ آنها است که ظاهراً برای تشویق خواننده به خواندن آثار پیشرفتهتر دشتکی و آشنایی با راهحلهای او بوده است.دانشگاه تهرانتاریخ علم1735-057313120150522Problem of Simplicity of Muḥaddid al-Jihāt Sphere and Qūshchī’s Challenge in itمسأله بساطت فلک محدّدالجهات و مناقشۀ قوشچی در آن )با تأکید بر مقصد دوّم از فصل دوّم شرح تجرید الاعتقاد (1331456606910.22059/jihs.2018.236398.371403FAایرجنیک سرشتتاریخ و فلسفه علم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهرانصادقشهریارگروه تاریخ علم دوره اسلامیJournal Article20170624The concept of “sphere” and its use for the description of the motions of heavenly bodies goes back to the ancient Greece. It was developed by the works of philosophers such as Plato and Aristotle and astronomers and mathematicians such as Euxoxus and Ptolemy. Philosophers and astronomers of the Islamic period extended this concpt and developed new philosophical concepts on its basis. They increased the number of the spheres from eight to nine, adding a last sphere called muḥaddid al-jihāt (the spheres which limits the directions). The idea of the simplicity of this sphere was emphasized by Ibn Sīnā and his followers, and this idea served as a basis for some philosophical-theological positions. In his commentary on Tajrīd al-ʿItiqād of Naṣir al-Dīn Ṭūsī, ʿAlī Qūshchī put into question this thesis. In this paper, we explain the concept of muḥaddid al-jihāt and we will discuss some of Qūshchī’s critiques. استفاده از مفهوم فلک برای تبیین حرکت سیّارات و همچنین مفهوم آن در فلسفۀ طبیعی به یونان باستان باز میگردد. افلاطون و ارسطو مفاهیم فلسفی و ائودوکسوس و بطلمیوس مفاهیم نجومی آن را تبیین کردند. فلاسفه و ستارهشناسان دورۀ اسلامی مفهوم فلک را توسعه دادند و مفاهیم فلسفی تازهای را با استفاده از آن بنا نهادند. دانشمندان اسلامی فلکی را به افلاک بطلمیوسی، که تعداد آنها هشت بود، افزودند و احتمالاً نخستین بار ابنسینا این فلک را با عنوان محدّدالجهات خوانده است. ابنسینا و پیروانش مستقیم و غیرمستقیم به بساطت فلک محدّدالجهات اشاره میکردند و بنای بعضی از مفاهیم فلسفی-کلامی را بر این اعتقاد نهادند. مفهوم بساطت فلک محدّدالجهات را ملّا علی قوشچی، در کتاب <em>شرح تجریدالاعتقاد</em> نقد کرده است. قوشچی در نقدهای خود به نظریات فلسفه طبیعی به همین یک مورد بسنده نکرده است، امّا در این مقاله تنها به استدلالهای او در مورد بساطت محدّدالجهات اشاره خواهد شد.