باقری، خسرو (1398). در آمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی کتیبه، جلد ،1چاپ چهارم.
برجیسیان، رسول (1385). «تأثیر ویتگنشتاین متأخر بر الهیات با تکیه بر مفهوم فضای منطقی». دانشکده ادیبات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 19-43.
برجیسیان، رسول، علیرضا شواخی (1399). ویتگنشتاین و زبان دینی. اصفهان: نشر نوشته.
توسلی. (1399). «روش تحلیل مفهومی در تعیین هدفهای تربیتی از دیدگاه ریچارد پیترز: بیان و نقد»، پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت.10 (1)، 59-75.
چالمرز،آلن.اف (1374). چیستی علم. ترجمه سعید زیباکلام؛ تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
دامپی یر (1371) تاریخ علم، ترجمه عبدالحسین آذرنگ؛ تهران: انتشارات چاپ ونشر علامه طباطبائی.
سجادی، سید هدایت (1400). «علم شناسی و آموزش علوم: چارچوبی نظری در به کارگیری تاریخ و فلسفه علم در آموزش علوم تجربی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، 37 (2), 7-26.
لیاقت، سمیه و نیک نام، زهرا و باقری، سعیده (1392). «ماهیت علم و آموزش علوم تجربی: تحلیل محتوای کتاب-درسی علوم تجربی پایه سوم راهنمایی»، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 8 (29)، 89-116. magiran.com/p1260970.
عبداللهیان بلوچی، رضا و امانی، وحید و اولی، اسماعیل (1401). راهبردهای تدریس مؤثر و درست درآموزش علوم تجربی و تأثیر آن بریادگیری دانش آموزان، https://civilica.com/doc/1794176.
فاینمن، ریچاردفیلیپس (1396). شش قطعه آسان: مبانی فیزیک به روایت ریچارد فاینمن، مترجم: محمدرضا بهاری، تهران: شرکت نشر کتاب هرمس، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
کافی. مجید . (1402). «ماهیت پیوستاری علوم». تاریخ علم. 21 (1). 51-75.
کریمی، محمدحسن، مزیدی، محمد، و مهرمحمدی، محمود. (1386). «نقد و بررسی کتاب علوم پایه اول راهنمایی تحصیلی از منظر فلسفه علم». علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 26 (3 (پیاپی 52) (ویژه نامه علوم تربیتی))، 111-136.
کلگ، برایان (1398). ماده تاریک و انرژی تاریک: 95 درصد پنهان از گیتی، ترجمه واروژان هارطون، تهران: انتشارات مازیار.
گادفری-اسمیت، پ. (1392). درآمدی بر فلسفهی علم: پژوهشی در باب یکصد سال مناقشه بر سر چیستی علم، ترجمه نواب مقربی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
محمدی. حمداله و اکرادی. (1402). «تأملی معرفت شناختی بر آموزش درس «علوم تجربی» با تکیه بر دیدگاه ویتگنشتاین دوم». توسعه حرفهای معلم. 8 (3). 15-37.
ویتگنشتاین، لودویگ (1371). رساله منطقی ـ فلسفی. ترجمه میر شمس الدین ادیب سلطانی؛ تهران: انتشارات امیرکبیر.
ویتگنشتاین، لودویگ (1380). پژوهش های فلسفی. ترجمه فریدون فاطمی؛ تهران: انتشارات نشر مرکز.
Abd-El-Khalick, F. (2012). "Examining the sources for our understanding about science: Enduring conflations and critical issues in research on nature of science in science education. International Journal of Science Education, 34, 353-374.
Ayik, Z., & Coştu, B. (2020). "A study on demonstration of the nature of science in science textbooks: History and philosophy of science perspectives". Journal Pendidikan IPA Indonesia, 9 (3), 451-464.
Bevilacqua, F. & Bordoni, S. (1998). "New contents for new media: Pavia project physics". Science & education, 7, 451-469.
Cantor, C. R., & Smith, C. L. (2004). Genomics: the science and technology behind the human genome project. John Wiley & Sons.
Chang, Y.-H., Chang, C.-Y. & Tseng, Y.-H. (2010). "Trends of science education research: An automatic content analysis". Journal of Science Education and Technology, 19, 315-331.
Daston, L. & Galison, P. (2007). Objectivity. New York: Zone Books.
Deng, F., Chai, C.S., Tsai, C.-C. & Lin, T.-J. (2014). "Assessing South China (Guangzhou) high school students’ views on nature of science: A validation study". Science & Education, 23, 843-863.
Duschl, R. & Grandy, R. (2013). "Two views about explicitly teaching nature of science". Science & Education, 22, 2109-2139.
Dyson, F.W., Eddington, A.S. & Davidson, C. (1920). "A determination of the deflection of light by the sun’s gravitational field, from observations made at the total eclipse of May 29, 1919". Royal Society Philosophical Transactions, 220, 291-333.
Erduran, S. (2007). "Breaking the law: Promoting domain-specificity in chemical education in the context of arguing about the periodic law". Foundations of Chemistry, 9, 247-263.
Henke, A., & Höttecke, D. (2015). Physics teachers’ challenges in using history and philosophy of science in teaching. Science & Education, 24, 349-385.
Hodson, D. (1985). "Philosophy of Science, Science and Science Education". Studies in Science Education, 12, 25-57.
Hodson, D. (1988). "Experiments in science and science teaching". Educational philosophy and theory, 20 (2), 53-66.
Hodson, D. & Wong, S.L. (2014). "From the horse’s mouth: Why scientists’ views are crucial to nature of science understanding". International Journal of Science Education, 36 (16), 2639-2665.
Holton, G. (1978). "Subelectrons, presuppositions, and the Millikan-Ehrenhaft dispute". Historical Studies in the Physical Sciences, 9, 161-224.
Höttecke, D., Henke, A., & Riess, F. (2012). "Implementing history and philosophy in science teaching: Strategies, methods, results and experiences from the European HIPST project". Science & Education, 21, 1233-1261.
Irzik, G. & Nola, R. (2011). "A family resemblance approach to the nature of science for science education". Science & Education, 20 (7-8), 591-607.
Klassen, S. (2009). "Leon Cooper’s perspective on teaching science: An interview study". Science & Education, 18 (3–4), 377–393. https://doi.org/10.1007/s11191-008-9175-1
Lakatos, I. (1970). Falsification and the methodology of scientific research programmes. In: I. Lakatos & A. Musgrave (Eds.), Criticism and the growth of knowledge (pp. 91-195). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Lederman, N.G. (2007). Nature of science: Past, present and future. In: S.K. Abell & N.G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 831-879). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Lederman, N.G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R.L. & Schwartz, R. (2002). "Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science". Journal of Research in Science Teaching, 39, 497-521.
Machamer, P. & Wolters, G. (2004). Introduction. In P. Machamer & G. Wolters (Eds.), Science, values and objectivity (pp. 1-13). Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
Michelson, A.A. & Morley, E.W. (1887). "On the relative motion of the earth and the luminiferous ether". American Journal of Science, 34 (3rd series), 333-345.
Matthews, M. R. (1989). "A role for history and philosophy in science teaching". Interchange, 20 (2), 3-15.
Matthews, M.R. (2015). Science teaching: The contribution of history and philosophy of science (20th anniversary revised and expanded edition). New York: Routledge.
Millikan, R.A. (1917). The electron. Chicago: University of Chicago Press.
McComas, W.F., Almazroa, H., & Clough, M.P. (1998). The role and character of the nature of science in science education. Science & Education, 7, 511-532.
Niaz, M. (2001). "Understanding nature of science as progressive transitions in heuristic principles". Science Education, 85, 684-690.
Niaz, M. (2005). "An appraisal of the controversial nature of the oil drop experiment: Is closure possible?". British Journal for the Philosophy of Science, 56, 681-702.
Niaz, M. (2009). Critical appraisal of physical science as a human enterprise: Dynamics of scientific progress. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
Niaz, M. (2012). From ‘science in the making’ to understanding the nature of science: An overview for science educators. New York: Routledge.
Niaz, M. (2016). Chemistry education and contributions from history and philosophy of science. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
Niaz, M., Klassen, S., McMillan, B. & Metz, D. (2010). "Leon Cooper’s perspective on teaching science: An interview study". Science & Education, 19, 39-54.
Niaz, M. & Rodríguez, M.A. (2001). "Do we have to introduce history and philosophy of science or is it already ‘inside’ chemistry?" Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 2, 159-164.
Niaz, M. (2018). "Evolving Nature of Objectivity in the History of Science and its Implications for Science Education". Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-67726-2
Osborne, J., Collins, S., Ratcliffe, M., Millar, R. & Duschl, R. (2003). "What ‘ideas-about-science’ should be taught in school science? A Delphi study of the expert community". Journal of Research in Science Teaching, 40, 692-720.
Pray, L. (2008). "Discovery of DNA structure and function: Watson and Crick". Nature Education, 1 (1), 100.
Rutherford, E. (1911). "The scattering of alpha and beta particles by matter and the structure of the atom". Philosophical Magazine, 21, 669-688.
Schwab, J.J. (1974). The concept of the structure of a discipline. In: E.W. Eisner & E. Vallance (Eds.), Conflicting conceptions of curriculum (pp. 162-175). Berkeley, CA: McCutchan Publishing Corp.
Smith, M.U. & Scharmann, L.C. (1999). "Defining versus describing the nature of science: A pragmatic analysis for classroom teachers and science educators". Science Education, 83, 493-509.
Smith, M.U. & Scharmann, L.C. (2008). "A multi-year program developing an explicit reflective pedagogy for teaching pre-service teachers the nature of science by ostention". Science & Education, 17, 219-248.
Vesterinen, V.-M. & Aksela, M. (2013). "Design of chemistry teacher education course on nature of science". Science & Education, 22 (9), 2193-2225.
Wolpert, L. (1993). The unnatural nature of science. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wong, S.L. & Hodson, D. (2009). "From the horse’s mouth: What scientists say about scientific investigation and scientific knowledge". Science Education, 93, 109-130.