این مقاله به «تقویم چینی» که در زیج ایلخانی از آن یاد شده است، خواهد پرداخت. در تحقیقهای پیشین برخی مشخصههای این تقویم به «اویغورها» نسبت داده شده و در اینجا من نشان میدهم که این تقویم ربطی به اویغورها ندارد. این تقویم چینی را یک تائویست به نام فو منگشی که به همراه هولاکو به ایران رفته بود، و نصیرالدین طوسی در زیج ایلخانی از او یاد کرده، به ایران برده است. بعداً هم به عنوان تنها تقویم مورد استفاد? مغولها و اویغورها، در زیج محیالدین مغربی آمده است. محیالدین مغربی عنوان «تقویم چینی» را به «تقویم چینی- اویغور» مبدل کرد و این در زیجهای بعدی نیز تکرار شد، از این رو محققان امروز آن را تقویم اویغوری مینامند. هر چند اطلاق عنوان اویغوری برای این تقویم در آثار بعدی، مشخصههای اصلی آن را تغییر نداد اما تغییراتی در کاربرد آن به وجود آورد.