وقتی از علم پیشامدرن حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟ نقدی بر کتاب انقلاب علمی استیون شیپین

Document Type : Short Paper

Author

University of Tehran

Abstract

هرچند شیپین ادعا می‌کند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمان‌پریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطوره‌زده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر می‌رسد نمی‌تواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دست‌کم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر می‌شود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی می‌کند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.
هرچند شیپین ادعا می‌کند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمان‌پریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطوره‌زده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر می‌رسد نمی‌تواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دست‌کم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر می‌شود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی می‌کند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.
هرچند شیپین ادعا می‌کند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمان‌پریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطوره‌زده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر می‌رسد نمی‌تواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دست‌کم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر می‌شود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی می‌کند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.
هرچند شیپین ادعا می‌کند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمان‌پریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطوره‌زده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر می‌رسد نمی‌تواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دست‌کم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر می‌شود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی می‌کند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.
هرچند شیپین ادعا می‌کند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمان‌پریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطوره‌زده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر می‌رسد نمی‌تواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دست‌کم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر می‌شود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی می‌کند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.

Keywords


Morelon, Régis (ed.) (1993), 'La version arabe du Livre des hypotheses de Ptolémée', Mélanges de l’Institut dominicain d’études orientales du Caire
 Shapin, Steven, The Scientific Revolution, University of Chicago Press, 1996
Soukhanov, Anne H. (2000). The Encarta Book of Quotations. New York, New York: Bloomsbury Publishing Plc
Swinburne, R. 1998, 'Soul, nature and immortality of the' In: Routledge Encyclopedia of Philosophy, Taylor and Francis