الاصفهانی، محمدرضا (1389). نقد فلسفة دارون، تحقیق: حامد ناجی الاصفهانی. تهران: کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، 1389.
الاصفهانی، محمدرضا (1331ق). نقد فلسفة دارون، بغداد: مطبعة الولایة العامره.
امیرارجمند، کامران (1390). «انتقال علم در عهد صفوی: رسالهای فارسی در تشریح علم هیئت جدید بر اساس نظر تیکو براهه.» تاریخ علم, 9(1), 1-26.
امیرارجمند، کامران (1400). «چرا ما هرگز مدرن نشدیم: به دنبال علل رکود علم در ایران». ایران نامگ 6 (1): 211-257.
انواری، سعید (1393). «خلأ». در دانشنامۀ جهان اسلام. ج15.
دارینی، رضا و رضوی، رسول و رنجبرحسینی، محمد و مسترحمی، سید عیسی (1400). «بازتاب فرضیهٔ هیئت بطلمیوسی در آثار متکلمان امامیه دربارهٔ مسئلهٔ عرش و کرسی». پژوهشنامه امامیه 7(14): 49-71.
رازی، حسین بن علی ابوالفتوح (1408ق). روض الجِنان وروح الجَنان فی تفسیرالقرآن، تحقیق: محمدجعفر یاحقی و محمدمهدی ناصح. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
رضوی، رسول و دارینی، رضا (1396). «واکنش متکلمان در برابر چالشهای برخاسته از هیئت بطلمیوسی». فصلنامه کلام اسلامی 26(103): 129-145.
شهرستانی، محمدحسین (1396). آیات بینات. پیشگفتار و ویرایش: کامران امیرارجمند. تهران: نشر ثالث.
شهرستانی، هبةالدین. (1389ق-چاپ سوم). اسلام و هیئت: پارسیِ الهیئة والإسلام. ترجمه و تکمیل: سیدهادی خسروشاهی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
العاتی، ابراهیم (1386). «مروری بر زندگانی علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطا: بازسازی و نوگرایی در علوم اسلامی». پگاه حوزه 46.
کاشفالغطاء، محمدحسین (۱۴۱۶ق). الأرض و التربة الحسینیة. قم: المجمع العالمی لاهل البیت.
کاشفالغطاء، محمدحسین (۱۴۲۴ق). المراجعات الریحانیة. ۲ ج. بیروت: دار الهادی.
کاشفالغطاء، محمدحسین (۱۴۲۶ق). الفردوس الأعلی. الترجمة والتحقیق: قاضی طباطبایی، قم: دار أنوار الهدی.
کاشفالغطاء، محمدحسین (۱۴۳۲ق). الدین و الإسلام. [بی جا]: مجمع جهانی اهل بیت (ع).
گمینی، امیرمحمد (1391). «بررسی دلایل مرکزیت و سکون زمین در آثار هیئت دورۀ اسلامی». تاریخ علم 9(2): 45-80.
گمینی، امیرمحمد (1392). «تبادل علمی بینْفرهنگی». ﻣﯿﺮاث ﻋﻠﻤﯽ اﺳﻼم و اﯾﺮان، 2 (1): 131-139.
گمینی, امیرمحمد. (1393). «رویارویی با نظریۀ تکامل داروین در عصر قاجار: شیخ محمدرضا اصفهانی و تکامل انسان». تاریخ علم. 12(2): 297-350.
گمینی، امیرمحمد (1396). «آیا علوم طبیعی در تمدن اسلامی برگرفته از اسلام بود؟». نقد کتاب حکمت و فلسفه. 4 (15 و 16): صص 139 - 156.
گمینی، امیرمحمد (1397). «علمای امامیه و نجوم جدید در ایران عصر قاجار». تاریخ علم. 16(1): 65-93.
لوری، پیر (1375). «جابر بن حیان». دانشنامۀ جهان اسلام. ویراستار: مصطفی میرسلیم. تهران : بنیاد دایرةالمعارف اسلامی.
معصومی همدانی. حسین (1395). «خلأ» در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. ج 22.
Arjomand, Kamran (1997). “The Emergence of Scientific Modernity in Iran: Controversies Surrounding Astrology and Modern Astronomy in the mid‐nineteenth Century”, Iranian Studies, 30(1-2): 5-24.
Ben-Zaken, Avner (2010), Cross-Cultural Scientific Exchanges in the Eastern Mediterranean, 1560–1660, Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Brentjes, Sonja. 2004. “Early Modern Western European Travelers in the Middle East and Their Reports about the Sciences.” In Sciences, Techniques et Instruments dans le Monde Iranien (Xe–XIXe siècle), eds. N Pourjavady and Z Vesel, 379–420. Téhéran: Institut Français de Recherches en Iran, Presses Universitaires d’Iran.
Darrigol, Olivier (2000), Electrodynamics from Ampère to Einstein, Oxford: Clarendon Press.
Elshakry, M. (2013). Reading Darwin in Arabic, 1860-1950. University of Chicago Press.
Gamini, AM. (2021). “A Critique of Darwin’s The Descent of Man by a Muslim Scholar in 1912: Muḥammad-Riḍā Iṣfahānī's Examination of the Anatomical and Embryological Similarities Between Human and Other Animals.” Journal of the History of Biology 54: 485–511.
Nakayama, Shigeru (1972). “Diffusion of Copernicanism in Japan”. in Dobrzycki, J. (Ed.). The Reception of Copernicus’ Heliocentric Theory, Springer Science & Business Media.
Slowik, Edward (2021), "Descartes’ Physics", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.).