کیهان‌شناسی قدیم در میان اهل کلام و دین مقدّمه، تصحیح و تحقیق رسالة فی اختلاف العلماء فی أحوال السموات والأرضین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

موسسه حکمت و فلسفه

چکیده

مقاله من شامل تصحیح انتقادی متنی است از نویسنده ناشناس که دو نسخه از آن در دسترس است، و همچنین مقدمه تحلیلی و تحقیق منابع. این اثر راجع به پدیده‌های کیهانی و بحث و بررسی نگرش متکلمان و اهل دین درباره این پدیده‌ها است. عنوان این اثر رسالة فی اختلاف العلماء فی أحوال السموات والأرضین است، هر چند در فهرست کتابخانه عنوان أحوال السموات والأرض، ثبت شده است. نویسنده اثر با استفاده از متون گوناگون، رویارویی با فیلسوفان را به شیوه انتقادی پی می‌گیرد. این اثر به گونه‌ای مناسب حفظ شده است و به نظر می‌رسد کامل باشد. این اثر عمدتاً برآمده از نقل‌قول‌هایی است از آثاری که امروزه در دسترس ما قرار دارند. این نقل‌قول‌ها که برگرفته از منابع شناخته شده یا ناشناخته پیشین هستند، نگاه جالبی را در باره تفسیر آثار نویسندگان مشهور آن روزگار ارائه می‌دهد. نویسنده اثر نقل‌قول‌ها را از کتابهای تفسیر قرآن و روایات گردآوری کرده است. از نظر سبک نقل قول، می‌توان به یک جنبه جالب اشاره کرد: استفاده مداوم از عبارت "پایان نقل قول (انتهی)" در پایان هر نقل قول است، عبارتی که امروزه در میان نگارشهای معاصران برای تمایز بین سخن نویسنده و مطالب نقل قول شده وی به کار می‌رود. تکرار «پایان نقل قول» از منظر نسخه‌شناسی نیز قابل توجه است و یادآور علائم فرامتنی در پاپیروس‌های یونان باستان است. این اثر بر اساس در نظر گرفتن دیرترین زمان زندگی نویسندگانی که از آنها نقل‌قول شده است به حدود چهار قرن پیش باز می‌گردد. یاد کردن از اندیشمندان نامبرداری چون جوینی (متوفی 1085)، غزالی (متوفی 1111)، ابن رشد (متوفی 1198)، فخرالدین رازی (متوفی 1209) و خسروشاهی (متوفی 1254) قابل توجه است. پیوند خسروشاهی با فخرالدین رازی و فریدالدین داماد (متوفی 1299) بر اهمیت این متن می افزاید. افزون بر این، اثری از جلال الدین السیوطی (متوفی 1505) در پیوند با اثر حاضر دارای اهمیت است که آنتون ام. هاینن (متوفی 1988) به عنوان بخشی از پایان نامه خود به آن پرداخته است (بیروت-ویسبادن، 1982). در حالی که در ابتدا ممکن است تصور شود که نویسنده در نگارش اثرش صرفاً از السیوطی برگرفته باشد، اما با نگاهی دقیق‌تر مشخص می‌شود که این متن از اصالت برخوردار است. با این حال، محتمل است از اندیشه‌های سیوطی نیز الهام گرفته باشد. استفاده فراوان نویسنده از آثار نویسندگان مشهور دوران عثمانی نشان دهنده ارتباط احتمالی وی با آن منطقه جغرافیایی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Ancient Cosmology among the Theologians (Mutakallimūn) and People of Religion: Introduction, Critical Edition, and Notes to "A Treatise on the Differences Among Scholars Regarding the States of the Heavens and the Earth"

نویسنده [English]

  • Mohammad Javad Esmaeili
Iranian Institute for Philosophy
چکیده [English]

My article includes a critical edition of a text by an unknown author, available in two copies, as well as my analytical introduction and source research. The text deals with cosmological phenomena as discussed among theologians (mutakallimūn) and religious leaders.
The title of the text is "A Treatise on the Disagreements Among Scholars Concerning the States of Heaven and Earth," earth in the plural, although the library catalog lists it as "The States of Heaven and Earth," earth in the singular.
Using various texts, the author critically engages with the philosophers. The text is well preserved and appears to be complete. It contains mostly quotations from works that still exist today. These quotations from known or unknown sources provide interesting insights into the interpretation of the works of famous authors of the time. The author based his quotations on texts from the Qur'anic interpretation (tafsīr) and the prophetic traditions (ḥadīth).
A fascinating stylistic aspect is the consistent use of "end of quotation (or finished)" at the end of each quotation, a phrase used in contemporary accounts to distinguish between the author's words and the quoted material. This repetition of "finished" is significant from the scribes' point of view and is reminiscent of paratextual signals in ancient Greek papyri.
The text is based on the term ad quem and is about four centuries old. Notable is the mention of famous thinkers such as al-Juwaynī (d. 1085), al-Ghazālī (d. 1111), Ibn Rushd (d. 1198), Fakhr al-Dīn al-Rāzī (d. 1209), and Khusrawshāhī (d. 1254).
Khusrawshāhī's connection to al-Rāzī and Farīd al-Dīn Dāmād (d. 1299) increases the importance of this text. In addition, a work by Jalāl ad-Dīn al-Suyūṭī (d. 1505) is of importance for the manuscript, which Anton M. Heinen (d. 1988) dealt with as part of his dissertation (Beirut-Wiesbaden, 1982). While one might initially think that the author simply copied from al-Suyūṭī, a closer look reveals that it is an original text. However, it could also have been inspired by al-Suyūṭī's ideas.
The author's utilization of works by well-known authors from the Ottoman Empire era suggests a probable connection to that geographical region.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cosmology
  • Reason and Revelation
  • Criticism of Philosophy
  • Theology
  • Exegesis