مقایسه ی موسیقی در ایران باستان و پس از اسلام تا پایان دوره ی سلجوقیان

نوع مقاله : ترویجی

نویسنده

دانشگاه خوارزمی، دانشکده ادبیات، گروه آموزشی تاریخ، کرج

10.22059/jihs.2025.402808.371842

چکیده

چکیده

موسیقی هنری است برای بیان عواطف و احساسات انسان که با استفاده از صدا و ساز خلق می شود. موسیقی از جمله پدیده های هنری است که توسط بشر اختراع شده و از دوران باستان تا پس از اسلام دچار تغییراتی شده است. اولین جرقه ی موسیقی که منجر به خلق آن شد، شنیدن صداهایی از طبعیت بود که ذهن انسان را به نوازش درآورد و پس از آن موسیقی توسط انسان خلق شد. با توجه به کاوش های باستان شناسی و با استناد بر مدارک بدست آمده از سنگ نبشته ها، نقش برجسته ها، موسیقی در دوره های مختلف تاریخی ایران باستان و دوره اسلامی دارای جایگاه و اهمیت ویژه ای بوده است و طبقات اجتماعی مختلف از آن تاثیر می پذیرفتند. هدف از انجام این پژوهش مقایسه ی موسیقی در دوره ی ایران باستان و اسلام است و یکی از موضوعات مهمی است که با تاریخ پیوند دارد. مهم ترین پرسش هایی که در این پژوهش مطرح است عبارت اند از: ۱) در هر دوره از حکومت های ایران باستان و اسلامی از چه نوع سازهای موسیقی استفاده می شده است؟ ۲) در چه اموری از موسیقی استفاده می شد؟ ۳) مهم ترین موسیقی‌دانان دوره ی باستان و پس از اسلام شامل چه کسانی می شود؟ ۴) این هنر در دوره باستان و اسلام چه جایگاهی در بین حکومت و مردم داشته است؟ نتایج به دست آمده از این پژوهش بیانگر آن است که موسیقی در دوران ایران باستان و اسلام، بیشتر در دربار رایج بود و تحت سلطه ی طبقه ی فرادست جامعه بود و موسیقی‌دانان چیره دستی هم از طبقه ی فرودست جامعه برای نواختن به دربار می رفتند. همچنین در دوره های مختلف ایران باستان و اسلامی، سازهای موسیقی دچار تحول شده است و در هر دوره از سازهای خاصی استفاده می شد. در انجام این پژوهش از منابع موجود در کتابخانه ها استفاده شده است و پژوهش ماهیتی توصیفی- تحلیلی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of music in ancient Iran and after Islam until the end of the Seljuk period

نویسنده [English]

  • Roghayeh Naderloo
Kharazmi University, Faculty of Literature, Department of History, Karaj
چکیده [English]

Abstract

Music is an art form for expressing human emotions and feelings, utilizing instruments and the creation of melodies to present artistic expressions. This art has been invented since ancient times and has held diverse roles and applications among different peoples. One of the nations with a particularly rich heritage in music is Iran. In ancient Iran, music held a special status among kings and Zoroastrian priests and was considered a fundamental element in religious and ceremonial practices. Following the advent of Islam in Iran, music was influenced by Islamic views and was condemned and restricted by some Islamic jurists. Nevertheless, music continued through various Islamic periods and reached its peak during certain eras, such as the Abbasid and Seljuk periods.

The purpose of this study is to provide a comparative analysis of music in Iran before and after the advent of Islam, up to the end of the Seljuk era. This research aims to analyze existing documents and evidence to clarify the extent of Islamic cultural influence on the art of music. The research method used in this article is descriptive-analytical, and the data were collected through library research. The central question of this study is: What are the similarities and differences in Iranian music before and after Islam, and what role did Islam play in its transformation? The findings indicate that although the arrival of Islam brought changes to the structure, content, and function of music in Iran, the art of music continued to exist by adapting to new frameworks while maintaining its core identity. This study is based on available library sources and employs a descriptive-analytical academic approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Music
  • Iran
  • Ancient
  • Islam
  • Art
  • Instrument