سازگاری مونیسم و نسبیگرایی معرفتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری تاریخ علم

10.22059/jihs.2025.403206.371844

چکیده

هدف مقاله حاضر، بررسی رابطه بین مونیسم و نسبی‌گرایی معرفتی است. پس از توضیح مدل استاندارد نسبی‌گرایی و کثرت‌گرایی، به یکی از تفاوت‌های اساسی بین کثرت‌گرایی و نسبی‌گرایی اشاره می‌کنیم که به مونیسم مربوط است: درحالیکه نسبی‌گرایی ممکن است با مونیسم سازگار باشد ولی کثرت‌گرایی با مونیسم ناسازگار است. پذیرش امکان سازگاری مونیسم با نسبی‌گرایی، حداقل به دو شرط باید توجه کرد: وابستگی و امکانی‌بودن (کانتینجنسی). شرط وابستگی بااینکه لازم است اما به تنهایی برای فهم امکان سازگاری نسبی‌گرایی با مونیسم کافی نیست و این لزوم توجه به مولفه امکانی‌بودن را نشان میدهد. ما نشان میدهیم در صورت عدم توجه به امکانی‌بودن، امکان تمایز نسبی‌گرایی از مطلق‌گرایی (در شرایطی که مونیسم حاکم است) منتفی می‌گردد. در انتها توضیح می‌دهیم که مونیسم امکانی - بااینکه می‌تواند با نسبی‌گرایی سازگار باشد - به خودی‌خود نه دلیلی بر تایید نسبی‌گرایی است و نه دلیلی بر نفی آن. همچنین، حرکت از مونیسم امکانی به هر یک از نسبی‌گرایی تاییدشده و یا ردِ نسبی‌گرایی، مستلزم طرح مدعایی مناقشه‌برانگیز و بازگشت به دعواهای اولیه نسبی‌گرایان و مخالفانشان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Compatibility of Monism and Epistemic Relativism

نویسنده [English]

  • Jalal Abdollahi
دانشجوی دکتری تاریخ علم
چکیده [English]

The aim of the present article is to examine the relationship between monism and epistemic relativism. After explaining the standard model of relativism and pluralism, we point to one of the fundamental differences between pluralism and relativism, which concerns monism: while relativism may be compatible with monism, pluralism is incompatible with monism. Accepting the possibility of compatibility between monism and relativism requires attention to at least two conditions: dependency and contingency. Although the dependency condition is necessary, it is not by itself sufficient for understanding the possibility of compatibility between relativism and monism, and this highlights the necessity of considering the component of contingency. We demonstrate that if contingency is not considered, it becomes impossible to distinguish relativism from absolutism (under conditions where monism prevails). Finally, we explain that contingent monism—although it can be compatible with relativism—is neither in itself a reason for affirming relativism nor a reason for rejecting it. Furthermore, moving from contingent monism to either affirmed relativism or the rejection of relativism entails advancing a contentious claim and reverting to the initial disputes between relativists and their opponents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • relativism
  • pluralism
  • monism
  • dependence
  • contingency