نویسنده
Doctoral Student at the University of Tokyo, research fellow at the Japan Society for the Promotion of Science, and visiting fellow at the Institute for the History of Science, University of Tehran
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
این مقاله به «تقویم چینی» که در زیج ایلخانی از آن یاد شده است، خواهد پرداخت. در تحقیقهای پیشین برخی مشخصههای این تقویم به «اویغورها» نسبت داده شده و در اینجا من نشان میدهم که این تقویم ربطی به اویغورها ندارد. این تقویم چینی را یک تائویست به نام فو منگشی که به همراه هولاکو به ایران رفته بود، و نصیرالدین طوسی در زیج ایلخانی از او یاد کرده، به ایران برده است. بعداً هم به عنوان تنها تقویم مورد استفاد? مغولها و اویغورها، در زیج محیالدین مغربی آمده است. محیالدین مغربی عنوان «تقویم چینی» را به «تقویم چینی- اویغور» مبدل کرد و این در زیجهای بعدی نیز تکرار شد، از این رو محققان امروز آن را تقویم اویغوری مینامند. هر چند اطلاق عنوان اویغوری برای این تقویم در آثار بعدی، مشخصههای اصلی آن را تغییر نداد اما تغییراتی در کاربرد آن به وجود آورد.
کلیدواژهها [English]