بازنمایی آموزش تاریخ در شورای عالی معارف و فرهنگ (1301 – 1320 ش): دوران پایه‌گذاری تا تکامل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری، گروه تاریخ، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران و مربی پژوهشی آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان.

چکیده

شورای عالی معارف (و بعداً فرهنگ) که بعد از انقلاب مشروطه در سال 1301 ش. تأسیس شد، نهادی قانون‌گذار و مؤثر در نظام آموزش کشور محسوب می‌شد. این نهاد در ابعاد مختلفی فعالیت داشته که آموزش علوم اجتماعی ازجمله تاریخ جز مواردی بود که به آن توجه داشته است. بااین‌حال تاکنون تحقیقات علمی توجه‌شان را به این موضوع معطوف نکرده‌اند و در این راستا هدف از پژوهش حاضر کشف روند تدوین و تکمیل آموزش تاریخ در شورای عالی معارف از سال 1301 ش تا 1317 ش و شورای عالی فرهنگ از سال 1317 ش تا 1320ش مقارن سقوط رضاشاه است. اصالت این تحقیق بر اساس صورت‌جلسات شورای عالی معارف بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که دوره قاجار را می‌توان دوره «پایه‌گذاری» آموزش تاریخ نامید؛ اما آموزش تاریخ در نظام آموزشی ایران به‌ویژه در دوره‌های مختلف، به‌ویژه در زمان حکومت رضاشاه، با رویکردی ملی‌گرایانه و تنوع محتوای درسی همراه بوده است و به نوعی روند «تکامل» خود را طی کرده است. این آموزش تاریخ، شامل جنبه‌های مختلف تاریخ ایران، جهان و اروپا می‌شود و به تبیین فرهنگ و تمدن‌های مختلف می‌پردازد. در این دوره شورا در عرصه-های مختلفی (آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی) آموزش تاریخ را وارد می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of history education in the Supreme Council of Education and Culture (1301-1320 A.H.): foundation period to evolution

نویسنده [English]

  • Amir Karimi
PhD, History department, Law and Social Sciences department, Tabriz University, East Azarbaijan, Iran; and Research lecturer of history education, Farhangian University, Alborz campus, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The Supreme Council of Education (and later Culture), which was established after the Constitutional Revolution in 1301 AH, was considered a legislative and effective institution in the country's education system. This institution has been active in various dimensions, including the teaching of social sciences, including history, being one of the areas it has paid attention to. However, scientific research has not yet focused on this issue, and in this regard, the aim of the present study is to discover the process of compiling and completing history education in the Supreme Council of Education from 1301 AH to 1317 AH and the Supreme Council of Culture from 1317 AH to 1320 AH, coinciding with the fall of Reza Shah. The originality of this research was based on the minutes of the Supreme Council of Education. The results of the study showed that the Qajar period can be called the period of "foundation" of history education; But the teaching of history in the Iranian educational system, especially in different periods, especially during the reign of Reza Shah, has been accompanied by a nationalistic approach and a diversity of curriculum content and has undergone a process of "evolution". This teaching of history includes different aspects of the history of Iran, the world and Europe and explains different cultures and civilizations. In this period, the Council introduces history teaching in different fields (primary, secondary and higher education).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contemporary history of Iran
  • history of education
  • education
  • Supreme Council of Education
  • history education