معرفی کتاب تاریخ‌نگاری تاریخ علم در جوامع اسلامی تجربه‌ها، مفاهیم، پرسش‌ها

نوع مقاله : نقد و بررسی کتاب

نویسنده

خانۀ ریاضیات اصفهان

چکیده

کتاب تاریخ‌نگاری تاریخ علم در جوامع اسلامی تألیف سونیا برنتیس، محقق برجستۀ علم دورۀ اسلامی، روایت‌های سنتی و غالب تاریخ علم در جهان اسلام، به‌ویژه نظریۀ افول علمی پس از دورۀ طلایی را به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد فرضیۀ افول با شواهد تاریخی همخوانی ندارد و فعالیت‌های علمی در جوامع اسلامی تا دوره‌های صفوی، عثمانی و گورکانی تداوم داشته است. برنتیس به اهمیت نهادها و ساختارهای اجتماعی تولید علم، روش‌های آموزشی و شیوه‌های ثبت، ضبط و انتقال علم تأکید دارد. برای نمونه، او به آموزش‌های چهره‌به‌چهره و پژوهش‌هایی که در قالب تفسیر و شرح‌نویسی عرضه می‌شد، به عنوان عوامل اثرگذار در پیشرفت علم اشاره می‌کند. از سوی دیگر، ارتباط میان علم و دین نزد عالمان و حکمرانان که معمولا نظرات مشابهی در حمایت یا مخالفت با علم نداشتند بررسی می‌شود. پیشنهاد مؤکد برنتیس به پژوهشگران این است که دیگر تمامی نسخ خطی، رساله‌ها، ابزارها، نقشه‌ها و اشیای مرتبط با علم را در چارچوب مفاهیم کلانی مانند «اسلام» یا «اروپای لاتین» جای ندهند، بلکه به شرایط خاص زمانی- مکانی، بافت اجتماعی و نیز فرصت‌ها و محدودیت‌های هر جامعه توجه کنند و با گذر از پیش‌فرض‌های کلیشه‌ای به بررسی‌های خُرد تاریخی و تحلیل‌های جامع‌تر روی آورند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Book Review. Sonja Brentjes. (2024). Historiography of the history of science in Islamicate societies: Practices, concepts, questions

نویسنده [English]

  • narges Assarzadegn
Isfahan Mathematics House (IMH)
چکیده [English]

The book Historiography of the history of science in Islamicate societies: Practices, concepts, questions by Sonja Brentjes, a prominent scholar of science in the Islamic period, challenges the traditional and dominant narratives of the history of science in the Islamic world - particularly the theory of scientific decline after the Golden Age. It demonstrates that the decline hypothesis is inconsistent with historical evidence and that scientific activities in Islamic societies continued through the Safavid, Ottoman, and Mughal periods. Brentjes emphasizes the importance of social institutions and structures in the production of science, educational methods, and the practices of recording, preserving, and transmitting knowledge. For instance, she highlights face-to-face education and research conducted in the form of commentary and exegesis as influential factors in the advancement of science. Additionally, the relationship between science and religion among scholars and rulers, who often held divergent views in support of or opposition to science, is examined. Brentjes strongly recommends that researchers avoid framing all manuscripts, treatises, instruments, maps, and scientific artifacts within broad categories such as "Islam" or "Latin Europe". Instead, she urges scholars to consider specific contexts, social frameworks, and the unique opportunities and constraints of each society, moving beyond stereotypical assumptions to adopt detailed historical investigations and more comprehensive analyses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Historiography of the history of science
  • Social Context
  • Decline Theory
  • Innovation
  • Exact Sciences
  • Cross-Cultural Exchanges
  • Islamicate societies