نوع مقاله : کوتاه
نویسنده
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
هرچند شیپین ادعا میکند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمانپریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطورهزده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر میرسد نمیتواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دستکم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر میشود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی میکند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.
هرچند شیپین ادعا میکند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمانپریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطورهزده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر میرسد نمیتواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دستکم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر میشود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی میکند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.
هرچند شیپین ادعا میکند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمانپریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطورهزده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر میرسد نمیتواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دستکم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر میشود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی میکند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.
هرچند شیپین ادعا میکند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمانپریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطورهزده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر میرسد نمیتواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دستکم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر میشود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی میکند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.
هرچند شیپین ادعا میکند که در کتاب انقلاب علمی دچار امرور محوری یا زمانپریشی نشده است، این اثر از تمایلات امروزمحور هالی نیست. شیپین حداقل گاهی نتوانسته علوم پیشا مدرن را الهیاتی، اسطورهزده، غیرتجربی، غیرمکانیکی، غیر ریاضی و شدیداً تحت تأثیر گفتمان دینی جلوه ندهد. به نظر میرسد نمیتواند از مقایسۀ علوم مکانیکی مدرن و علوم قدیم خودداری کند. این مقایسه معمولاً به دستکم گرفتن ارزش علوم پیشامدرن حداقل برای خوانندگان غیرمتخصص منجر میشود. شیپین معارف عوامانه را طوری در رقابت با علم مدرن قرن هفدهم معرفی میکند که انگار فرقی بین علوم پیشامدرن و آن معارف وجود نداشته است.
کلیدواژهها [English]